Exclusief voor abonnees

Meisjes hebben evenveel talent voor wiskunde als jongens

Op kleuterleeftijd beschikken meisjes en jongens over evenveel elementaire wiskundige vaardigheden. Dat jongens op het einde van de lagere school beter scoren op rekenen en nadien meer kiezen voor een STEM-richting, zoals wiskunde, exacte wetenschappen of techniek, is dus géén gevolg van aanleg. Prof Bert De Smedt (KU Leuven) schotelde 410 kinderen uit de tweede kleuterklas, verspreid over 17 scholen, acht wiskundige testjes voor, zoals voorwerpen tellen, cijfers benoemen en getallen ordenen. Voor geen enkele van de acht taken werd er tussen de jongens en meisjes een significant verschil geregistreerd. En toch is er tegen het zesde leerjaar dus een niveauverschil van gemiddeld meer dan 10%, zo blijkt uit het Vlaams Peilingsonderzoek van 2016. "Onbewust kunnen stereotypen als 'meisjes hebben minder interesse in wiskunde' leiden tot lagere verwachtingen."

Lees je graag alle artikels op HLN?

Krijg nu 1 maand onbeperkt en gratis toegang tot alle artikels.

Ik wil toegang
Digitaal abonnement HLNDigitaal abonnement HLN1ste maandgratis

Stop of pauzeer wanneer je wil

  • Onbeperkt toegang tot alle artikels
  • Iedere week gratis tickets en straffe kortingen


Alle artikels uit de krant