Exclusief voor abonnees

Meer Belgen rijden te snel: alle hoop op trajectcontroles

Illustratiebeeld.
Henk Deleu Illustratiebeeld.
Gsm'en achter het stuur of dronken rijden: dat is gevaarlijk. Maar te snel rijden? Ach, dat kan geen kwaad. Of tenminste: zo redeneren veel bestuurders in ons land. Verkeersinstituut Vias hoopt dat er met de komst van extra trajectcontroles eindelijk ook een mentaliteitswijziging komt. Op Vlaamse gewest- en autosnelwegen worden momenteel 66 nieuwe trajectcontroles geïnstalleerd, nog eens 32 zijn in voorbereiding.

Je hebt 11% van dit artikel gelezen

Word ook abonnee en kies hier je formule op maat

Mobiel

Mobiel

Onbeperkt toegang tot alle artikels op HLN.be en in de app. Stop wanneer je wil.

Digitaal

Digitaal

Elke dag de digitale versie van de krant en toegang tot alle artikels. Stop wanneer je wil.

Weekend + Digitaal

Weekend + Digitaal

Elke zaterdag de papieren weekendkrant in jouw bus en elke dag volledige digitale toegang. Stop wanneer je wil.

Compleet

Compleet

Elke dag de papieren krant in jouw bus en volledige digitale toegang. Stop wanneer je wil.

Eerste 4 weken GRATISNadien slechts €6,95 per 4 weken€ 0,00
Eerste maand GRATISNadien €12 per maand€ 0,00
Eerste maandNadien €16 per maand€ 10,00
Eerste maandNadien €21 per maand€ 15,00
Lees 4 weken gratisLees 1 maand gratisStart met lezenStart met lezen


Alle artikels uit de krant

96 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Filip De Ridder

    Dat ze eens gewoon een snelheidsbegrenzer installeren in elke wagen, en deze koppelen aan de GPS. Elke GPS geeft tegenwoordig de maximumsnelheid aan op elke weg/straat, welnu ipv die enkel weer te geven, doe daar toch iets mee! Op die manier rijdt kan niemand nog te snel rijden. Dan heb je ook geen controles meer nodig die een enorme investering vereisen, en dan moet je ook de flikken/smurfen niet meer inzetten voor flitscontroles. Politie kan dan eindelijk ECHT politiewerk verrichten.

  • christophe Kemel

    Trajectcontroles zullen er zeker niet voor zorgen dat mensen anders gaan rijden. Op het stuk van de controle wel maar eens die tweede camera voorbij is het vol open want we moeten tijd inhalen. Zelfde zoals er nu gebeurd aan vaste camera’s, en op stukken waar men tussen 2 camera’s weg kan, (niet op autostrade) zorgt het voor meer sluipverkeer. Ik spreek ui ervaring voor de baan tussen wijnendale en beerst. Er rijden er veel om via esen en vlammen maar.

  • Yvan Lissens

    Mijn gps geeft overal perfect de geldende snelheid aan. Ik vraag me af welk "onoverkomelijk probleem" er is om elk nieuw voertuig verplicht uit te rusten met "gps-cruisecontrol" zodat elk voertuig niet sneller kan dan de toegelaten snelheid. Maar ja, dan verliezen de hypocriete "leiders" een hoop inkomsten en zijn hun anpr-camera's geen cent meer waard, veiligheid zal hen een worst wezen, als het maar geld opbrengt.

  • Maartje Nieuwboter

    Er zijn niet plots zoveel meer automobilisten die te snel rijden. Er zijn gewoon hoe langer hoe meer wegen waar de snelheidslimieten te laag liggen. Tot op het punt dat mensen zich er inderdaad niets meer van aantrekken. Kaasrechte wegen waar je vroeger 90 mocht zijn nu een afwisseling van stukjes 50 en stukjes 70. Hetzelfde met sommige (niet alle) zones 30. Tja...

  • Daniel Vanrafelghem

    Alle Belgen ???? Nee hoor !! de meeste trajectcontroles staan in Vlaanderen en de hardwerkende Vlaming pluimen als een kieken gaat vlotjes...… kassa, kassa. En als de snelheidsborden zijn weggehaald door Ben Weyts vergemakkelijkt dat nog de doelstelling. De Vlaamse regering is het te doen om de centen. Hardrijders zoals iemand die 80km per uur rijd in zone 50 moeten zeker aangepakt worden.