Is dit niet seksistisch, JEP?

Het Nederlandse kostuummerk Suitsupply, in het verleden meermaals op de vingers getikt wegens seksistische reclame, draait de rollen om. In de campagne voor bijmerk Suistudio dragen dit keer de vrouwen de broek - met bijbehorend kostuum - terwijl ze naakte mannen domineren. Op één van de beelden zet een zwarte mannequin haar hak op de edele delen van een weerloos model. Op een andere foto kijkt een vrouw recht in de lens, terwijl ze haar hand legt op een blote mannenbil. De boodschap: "We zijn gespecialiseerd in kostuums, maar we kleden geen mannen." CEO Fokke de Junge noemt de mannen in de campagne "speelgoed voor de vrouwen". Grappig, sexy of seksistisch? Feit is dat zowel in 2010 als 2016 Suitsupply de wind van voren kreeg door een campagne waarin mannen in pak over bijna naakte borsten en billen dansten. Furieuze vrouwen richtten zelfs een Facebook-groep op waarin werd opgeroepen om bushokjes waarop de reclame stond te bekladden. Afwachten hoe die nu zullen reageren. De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) had gisteren alvast nog geen klacht ontvangen. (MU)



Alle artikels uit de krant