Halvering verkeersdoden tegen 2020 onmogelijk te halen

Op kerstavond overleden een moeder en haar dochter nog op een kruispunt in Bree dat 'veiliger' was gemaakt.
Marco Mariotti Op kerstavond overleden een moeder en haar dochter nog op een kruispunt in Bree dat 'veiliger' was gemaakt.
De Vlaamse regering heeft zich ertoe verbonden om het aantal verkeersdoden tegen 2020 terug te dringen naar 200, maar er moet al een wonder gebeuren om dat streefdoel te halen. In de eerste negen maanden van dit jaar vielen er 372 doden in het verkeer, 17 procent méér dan vorig jaar.

De voorbije drie dagen eiste het verkeer opnieuw vier doden: in Bree, Roeselare en het Waalse Andenne. 2019 was volgens de cijfers dan ook een zeer dodelijk verkeersjaar, met alleen al in de eerste negen maanden van dit jaar 372 doden. Ter vergelijking: in 2018 vielen in dezelfde periode 319 dodelijke verkeersslachtoffers.

Er staat dus nog heel wat te gebeuren om het aantal doden op onze wegen volgend jaar terug te dringen tot 200. Dat was alvast het streefdoel van de Vlaamse regering in 2010, net als die van de Europese Unie. Dat jaar lieten 437 automobilisten en zwakke weggebruikers het leven in het verkeer. Het aantal doden op onze wegen daalt dus wel - en ook sneller dan in veel andere Europese landen - maar toch is er nog véél werk aan de winkel.

Ons eigen gedrag is het grootste probleem, stippen experts aan. "Afleiding tijdens het rijden, vooral door onze gsm, wordt almaar vaker een probleem", zegt Stef Willems van verkeersinstituut Vias. Bovendien rijden we met steeds grotere en snellere wagens en is er geen veiligheidscultuur. "Als we niet drinken, is dat omdat we bang zijn voor een controle, niét omdat we inzien dat het gevaarlijk is om te drinken en te rijden."

“Waarom er ook in 2020 meer dan 200 Vlamingen zullen sterven in het verkeer”: lees het hele verhaal in HLN+, exclusief voor abonnees. Proef nu twee weken gratis!



Alle artikels uit de krant

76 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Gerard Braeckmans

    En de andere helft is dan aanvaardbaar?

  • hugo wouters

    Als trouwe lezer van HLN, en dat al meer dan 40 jaar, wordt mijn mening over het rijgedrag van vele burgers, wat hier het onderwerp is, niet geplaatst. Van een faire behandeling gesproken. Dank jullie wel redacteurs.

  • Lucien Switten

    Je kan de maximumsnelheid beperken tot 30 km/u in Vlaanderen. Zo wordt het doel zonder twijfel gehaald, en het zal nog een pak inkomsten opbrengen uit boetes.

  • Liesbeth Tippels

    Ik zie veel mensen reageren naar de mogelijke oorzaken, maar wat blijft verwonderen is dat dezelfde mensen steevast medicijnen vergeten te vermelden als oorzaak voor het niet in staat zijn om deel te nemen aan het verkeer! Nochtans zijn er meer mensen niet in staat om een voertuig te besturen door medicijnen, dan door drank of drugs.

  • Steve Delanghe

    Men rekent teveel op de snufjes van de auto, winterbanden,... . Men vergeet zich aan te passen aan de omstandigheden. Men rijdt overal te snel en men vergeet de voorrangsregels.