Fiets, trein of bus? Belg staat liever in de file

File op de E40. Archieffoto.
photo_news File op de E40. Archieffoto.
Fietsen is te gevaarlijk en het openbaar vervoer schiet tekort. Dat is volgens werkgeversorganisatie Unizo de reden waarom pendelaars nog steeds de auto en dus ook de files verkiezen.

Unizo baseert zich op een driejaarlijks onderzoek van de FOD Mobiliteit en Vervoer, die 4.000 werkgevers ondervroeg. Daaruit blijkt dat er nog altijd te veel goeie redenen zijn voor pendelaars om weg te blijven van fiets en openbaar vervoer, ondanks het feit dat files een steeds groter probleem vormen - ook voor het welzijn van diezelfde werknemers. 

Unizo roept de politiek daarom op om "eindelijk eens werk te maken van een mobiliteitsplan". "Anders staan we tijdens de volgende legislatuur helemaal stil", zegt gedelegeerd bestuurder Danny Van Assche. De werkgeversorganisatie pleit voor nog meer investeringen in fietsinfrastructuur en een uitbreiding van het openbaar vervoer. "België besteedt jaarlijks 0,6% van het bbp aan mobiliteit. Het Europees gemiddelde is 1%." (SVB)

Het is tijdverlies, slecht voor het milieu en voor de economie én een bron van ergernis en stress. Waarom kiezen we er dan toch nog massaal voor om met de auto naar het werk te gaan? Lees het hele verhaal in HLN+, exclusief voor abonnees. Proef nu vier weken gratis!



Alle artikels uit de krant

70 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Catherine MISTIAEN

    Vervoer van en naar het werk is privétijd zogezegd. Maar vroeger opstaan, in overvolle treincoupé's of uren in files staan doe je niet voor je plezier maar voor het werk! Deze transporttijd zou moeten ofwel betaald worden ofwel gecompenseerd, met vrije tijd, bv.

  • Peeters Freddy

    Ook Unizo wil dat het gewone volk de auto aan de kant laat staan, de rede is dat de anderen dan meer plaats en minde file hebben om door te kunnen rijden.

  • Johan Billiet

    Natuurlijk..als zie iedereen een salariswagen met tankkaart onder zijn gat duwen...en dan verwachten dat ze die gaan laten staan..voeg daar bij de typische gemakzucht van de Belg. Toch veel leuker met koffie, muziekje, wat sms'en in de warme en droge privacy blikken kist..

  • Karel Van Beeck

    Verplicht vrachtwagens zonder bederfbare goederen in de nacht door het land te laten rijden. Van 11.00u tot 06.00u.

  • DIRK VAN DESSEL

    Het tart de logica dat zoveel masochisten tijdens steeds weer dezelfde spitsuren obstinaat steeds weer dezelfde baan op willen met een auto met bezettingscapaciteit meestal slechts voor 25% benut, tenzij in een coupé dan is het nog vaak slechts 50%. Een deel van het mensdom is chauffeurDOM. Het is nog onlogischer dat chauffeurs dan nog voortdurend klagen over zelf mede veroorzaakt fileleed. Ik vat het niet....