Elke week 24 treinbegeleiders aangevallen of bedreigd

Foto ter illustratie.
photo_news Foto ter illustratie.
Het aantal gevallen van agressie tegen treinbegeleiders blijft maar toenemen. Per week worden nu al 24 personeelsleden van de NMBS aangevallen of bedreigd - 7% meer dan het jaar voordien en zelfs 60% meer dan tien jaar geleden.

Vorig jaar zijn 1.250 incidenten geregistreerd. In 801 gevallen werd het spoorwegpersoneel bedreigd of uitgescholden, terwijl er 449 keer ook fysiek geweld gebruikt werd. De NMBS zegt het fenomeen zeer ernstig te nemen. "We hebben de voorbije jaren ook al een aantal maatregelen genomen", zegt woordvoerder Bart Crols. "Denk bijvoorbeeld aan de administratieve boetes die onze treinbegeleiders nu ook mogen uitschrijven." Maar volgens de vakbonden is dat niet voldoende. "Het grote probleem is het tekort aan werknemers, zowel bij het veiligheidspersoneel als bij de treinbegeleiders", zegt Joachim Permentier van de onafhankelijke spoorbond OVS. "Want we kennen de probleemlijnen en vaak zelfs ook de amokmakers, maar door het personeelstekort kan er gewoon niet tijdig ingegrepen worden."

N-VA-Kamerlid Tomas Roggeman pleit voor een strengere aanpak van agressievelingen. "Zoals voetbalhooligans een stadionverbod wordt opgelegd, zouden treinhooligans ook een treinverbod moeten krijgen." In 2004 werd al een wetsontwerp goedgekeurd dat rechtbanken toelaat die maatregel op te leggen, maar dat is tot op vandaag nog nooit gebeurd.

LEES OOK. “Vrouw alleen op een probleemlijn? Dan krijg je dit”



Alle artikels uit de krant

39 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Robin Hufton

    “Het grote probleem is het tekort aan werknemers, zowel bij het veiligheidspersoneel als bij de treinbegeleiders” Dat is duidelijk NIET het grote probleem! Het grote probleem zijn de amokmakers die ongestraft hun goesting doen!

  • lindsy lanckman

    @Dennis Andersen : Zelfs als je heel vriendelijk en behulpzaam bent als treinbegeleider kan je te maken hebben met agressie, zowel verbaal als fysiek. Reizigers hebben minder respect en zien de treinbegeleider als hun eerste infopunt. De mensen werken hierdoor hun frustraties uit op de treinbegeleiders terwijl die gewoon hun werk doen zoals ieder elke mens.

  • INGRID Craamer

    U hebt gelijk, meneer Wouters, eerst moet men de aanleidingen oplijsten, die kunnen divers zijn. Mocht het de prijs van het vervoerbewijs zijn... gràtis openbaar vervoer heeft toch een lagere kostprijs, wanneer men de administratie (ontwerp, verkoop tickets) en electronica (PCsystemen) en toestellen (ticketmachienen, toegangspoorten) + het onderhoud van dat alles niet meer nodig heeft, wie wil dat eens berekenen ?

  • Dirk N.M. Van Caekenberghe

    En zeggen dat de NMBS die controleurs zou willen afschaffen! Dan wordt het zeker komplete anarchie in die treinen!

  • Ludo Wouters

    Eerst moeten ze de oorzaken kennen. Is er agressie door de vele stakingen, door jongeren, door zwartrijders, door mensen die zich niet gedragen, enz. En grààààtis Ingrid? De NMBS krijgt nu al jaarlijks miljarden van de staat om overeind te blijven. Privatiseren en hogere prijzen dat moet er komen