Een fiets zoals Gilbert en co? Da's dan 11.000 euro, alstublieft

NIET ZOMAAR EEN TWEEWIELER: BLAUWDRUK VAN DE SPECIALIZED TARMAC SL6

Quick.Step-mecanicien Kurt Roose
Photo News Quick.Step-mecanicien Kurt Roose
Zeg niet zomaar tweewieler tegen de fietsen die vandaag het peloton kleuren. De tijd van het stalen ros is definitief voorbij en dat laat zich voelen in de wielerwereld. Van technologische snufjes over carbonwielen tot betere drinkbushouders. Quick.Step-mecanicien Kurt Roose ontleedt de bijzonderheden van naald tot draad.

Stuur en stuurpen

"Rem- en versnellingskabels in kader voor extra aerodynamica"

Waar een Formule 1-piloot over een geavanceerde cockpit beschikt, blijft een wielrenner op het eerste gezicht beperkt tot een simpel stuur. Remgrepen en versnellingsknoppen - shifters - dat moet het zowat zijn. Toch is er meer. Roose: "Vorig jaar reden we met een geïntegreerd stuur. Dat betekent dat het eigenlijke stuur en de stuurpen in één stuk op het kader werden gemonteerd. Dat is dit jaar anders. In 2018 doen we voor het eerst beroep op de Vibe Bar van PRO als stuurpen. Een belangrijk onderdeel, want het integreert het systeem rond de rem- en versnellingskabels meteen in het kader. Extra aerodynamica dus."

"Verder is het stuur uitgerust met een blauw houdertje om de fietscomputers op aan te brengen. Je ziet bij ons ook nog het klassieke ronde stuur, tegenwoordig zijn er steeds meer platte varianten. De keuze ligt bij de renners zelf. Sommigen zijn gevoelig aan peesontstekingen door het constant vasthouden van hun stuur. Een plat stuur kan dit verhelpen. Iljo Keisse is bij ons dé grote voorstander."

Photo News
Photo News

Kettingbladen en drinkbushouders

"Zullen geen drinkbussen meer verliezen op kasseien"

De plaats waar het allemaal gebeurt voor wielrenners. Op de pedalen wordt lichamelijke kracht omgezet in een voorwaartse beweging met de fiets. Roose: "Die kracht is belangrijk om de prestaties van renners te analyseren. Daarom zit er in de linkercrank een sensor verwerkt en middenin het kettingblad nog een kleine pod om het geleverde wattage op te meten."

"Daarnaast hebben we ook de kettingbladen. Vooraan is dat standaard 53 en 39. Achteraan spreken we van 'een casette tandwielen' met verschillende versnellingen tussen 28 en 11. Die cijfers slaan op het aantal tandjes op het kettingblad. Kort gezegd: hoe groter het verschil tussen voor en achter, hoe groter de versnelling."

"Ook: de drinkbushouders zijn de laatste tijd serieus verbeterd. Het gebeurde al eens dat een renner op kasseien zijn drinkbus kwijtspeelde. Nu is dat verleden tijd."

Photo News

Derailleur

"Elektronisch schakelen: makkelijker én beter"

Cruciaal bij het wisselen van versnelling, de derailleur. Het is de hoeksteen van het hele schakelsysteem tussen ketting en kettingbladen en bevindt zich traditioneel net onder de as van het achterwiel. Roose: "Onze Specialized-fietsen zijn uitgerust met materiaal van Shimano. Concreet is dat de Shimano Dura Ace R9100-groep. Daarin horen de remmen, de kettingbladen, de crankset en dus ook de derailleur."

"Wat opvalt, is de lange zwarte 'kooi' errond. Dat maakt het makkelijker om de ketting bij extra kleine versnellingen zoals 30 of 32 beter rond te draaien. Er is ook nog een andere 'veiligheid'. In het ideale geval ligt de ketting altijd zo recht mogelijk. Wanneer hij vooraan op het grootste blad en achteraan op het grootste tandwiel ligt, is dat niet zo. De ketting ligt dan te gekruist en dat veroorzaakt knarsing. Om dit te voorkomen, helpt het elektrisch versnellingssysteem mee schakelen. Dat gebeurt automatisch. Gemakkelijker voor de renners én beter voor het materiaal.

Photo News

Remmen

"Niet lang meer tot iedereen schijfremmen kiest"

Het valt meteen op bij de Specialized Tarmac SL 6-fiets van Quick.Step: geen schijfremmen. Roose: "Inderdaad, maar de evolutie is niet meer om te keren. Onze andere fietsen (Specialized Venge waarmee Elia Viviani vooral rijdt, red.) zijn al niet meer zonder te verkrijgen. Ook deze Tarmacs, onze standaardfietsen, worden in Parijs-Nice en de Tirreno-Adriatico uitgerust met schijfremmen."

"Voorlopig is het nog een mix van beide. Maar onlangs sprak ik nog met een Trek-mecanicien en ook hij vertelde me dat ze er binnenkort de switch maken naar schijfremmen. Het is gewoon niet tegen te houden. Of die schijven geen extra gewicht met zich meebrengen? Niet zo veel neen, het is geen enkel probleem om het gewicht van een fiets mét schijfremmen te beperken tot een kleine 7 kilogram, het opgelegde minimumgewicht van de UCI."

Wielen

"Met tubes speciaal ontworpen voor klassiekers"

Geen carbonkoersfiets zonder carbonwielen, zo ook bij Quick.Step. De Belgische WorldTour-formatie opteert voor Roval CLX-wielen met Specialized Hell of the North-tuben. Roose: "Die tubes zijn nieuw dit jaar en speciaal voor de klassiekers ontworpen. De luchtdruk binnenin de tube varieert tussen 7 en 8 bar. Meer steken we er niet op, want uit onderzoek is gebleken dat dat geen extra voordeel oplevert. De breedte van de tubes is standaard 26 mm. Voor Parijs-Roubaix durven renners uitwijken naar 28 mm."

"De wielen zelf zijn uiteraard van carbon en daarbij varieert vooral de hoogte van de velgen. De renners kunnen zelf kiezen uit hoogtes van 32mm, 50mm en 60mm. We laten ze daar zelf vrij in. De ene heeft een beter gevoel met iets hogere velgen, de andere kiest vooraan bijvoorbeeld voor de lagere van 32mm. Verder is de kern van de wielas uitgerust met keramische lagers (kleine keramische bollen binnenin die de draaiweerstand kleiner maken, red.)."

Photo News
Photo News

Frame

"Allrounder, voor elk terrein"

Honderden Specialized-fietsen in de Service Course van Quick.Step-Floors. Al blijft het standaardmodel de Specialized Tarmac SL6. Roose: "Vertrekkend vanuit de fietskaders hebben we drie wegfietsen in ons team. De Roubaix, de Venge en de Tarmac. De eerste wordt enkel tijdens Parijs-Roubaix gebruikt, de tweede is vooral voor vlakkere sprintritten in grote rondes. Het Tarmac-model is onze allroundfiets. Het is trouwens ook het model waarop Peter Sagan rondrijdt. Samen met BORA-hansgrohe zijn wij het enige team uit het peloton dat met fietsmerk Specialized rondrijdt." Kostenplaatje? Met de marktwaarde van het Tarmac-fietskader komen we alleen al aan een kleine 4.000 euro. Reken daarbij nog eens de versnellings- en remgroepen van Shimano (met wattagemeter) en je komt alweer makkelijk aan 3.000 euro. Voor de wielen (Roval CLX 50) betaal je ook 1.000 euro. Per stuk. "Voor een state of the art-koersfiets waarmee de profs rijden betaal je al snel tussen de 10.000 en 11.000 euro. En dan zwijgen we nog over tijdritfietsen."

Photo News
Photo News
Photo News


Alle artikels uit de krant