De Lijn betaalt 35.350 euro boete voor rijden in Brusselse LEZ-zone

© Bart Leye
De Lijn rijdt nog steeds met vervuilende bussen in de lage-emissiezone van Brussel en moest dit jaar 35.350 euro ophoesten voor 101 boetes. Dat blijkt uit cijfers die Groen-parlementslid Stijn Bex opvroeg bij Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld).

Sinds begin 2019 mogen dieselvoertuigen met euronorm 2 de Brusselse lage-emissiezone (LEZ) niet meer binnenrijden. Er geldt een uitzondering voor legervoertuigen en prioritaire voertuigen. Daar horen de voertuigen van De Lijn voor de duidelijkheid niet bij. Wie de LEZ-normen negeert, riskeert een boete van 350 euro. Maar Brussel geeft maar één boete om de drie maanden, met een maximum van vier boetes per jaar dus. In totaal liep De Lijn al 101 keer tegen de lamp en dat kostte de Vlaamse vervoersmaatschappij dus 35.350 euro. 

De regels worden bovendien strenger vanaf 1 januari. Dan zullen niet alleen dieselvoertuigen met euronorm 2, maar ook met euronorm 3 uit de Brusselse lage-emissiezone geband worden. Minister Peeters stelt dat een nieuwe bestelling van bussen afgerond wordt in 2020. Na die bestelling zullen bijna alle bussen met euronorm 2 buiten dienst zijn en nog ongeveer 450 bussen met een euronorm 3 rondrijden in heel Vlaanderen. 

"Om zoveel mogelijk van die bussen uit de LEZ te houden, wordt een verschuivingsplan uitgevoerd", zegt ze. Na die verschuivingen zullen in Brussel nog een tiental voertuigen niet conform de LEZ-normen zijn.

Onvoldoende gedaan

Peeters wijst er ook op dat een overheidsopdracht is uitgeschreven voor de aankoop van nog eens 970 bussen. Maar Groen-parlementslid Stijn Bex vindt het nog onvoldoende. "Minister Peeters en de Vlaamse regering moeten voldoende middelen voorzien om de geplande investeringen sneller te kunnen doen." 

De Lijn-woordvoerster Sonja Loos bevestigt dat er volgend jaar nog hybride bussen geleverd worden van een lopende bestelling. De groene bussen zullen in eerste instantie ingezet worden in provincies met lage-emissiezones. “Maar tegen 2025 zullen we in alle Vlaamse centrumsteden en de Brusselse rand met volledig elektrische bussen rijden”, zegt ze. “We werken er dus aan, maar het is niet haalbaar om meteen alle bussen te vervangen.” 



Alle artikels uit de krant

41 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Gerard Braeckmans

    In Porto rijden de stadsbussen al meer dan 10 jaar op gas.

  • Danny Govaerts

    Als of een overstap halte maken niet tot de mogelijkheid hoort. Het moet toch mogelijk zijn dat streek bussen net voor de stad zorgt dat er op metro of stadsnet kan worden over gestapt.

  • Marc Verdonck

    Stop dan alle openbaar vervoer in de de steden. Wij moeten daar toch niet voor opdraaien.

  • Leo Kaya

    "uitzondering voor legervoertuigen en prioritaire voertuigen" m.a.w. de voertuigen van politie, brandweer enz. moeten de normen niet respecteren. De steden geven de Lijn zelfs geen tijd om nieuwe voertuigen volgens hun budget aan te kopen. Daarenboven moet De Lijn de wetten op overheidsopdrachten volgen, hetgeen tijdrovend is. De Lijn moet weigeren meer ritten uit te voeren dan ze aankan met toegelaten voertuigen, desnoods door een sterke vermindering van het aanbod.

  • DAVID VAN LAER

    De burger word verplicht zich aan de wet te houden, boetes van de lijn worden betaald door de belastingbetalers, iedereen gelijk voor de wet daaronder vallen ook alle dienstvoertuigen van hulpdiensten zo niet totale afschaffing van elke lez .