Exclusief voor abonnees

De auto die elk ‘putteke’ ziet: Meise zet artificiële intelligentie in om wegen te beheren

Op het dak van de wagen staan zes camera's, die elke vijf meter een foto nemen, waardoor je een beeld van 360° krijgt. "We zien perfect in welke staat het wegdek zich bevindt en kunnen een onderscheid maken tussen rijbaan, fietsstrook en voetpad."
RV Op het dak van de wagen staan zes camera's, die elke vijf meter een foto nemen, waardoor je een beeld van 360° krijgt. "We zien perfect in welke staat het wegdek zich bevindt en kunnen een onderscheid maken tussen rijbaan, fietsstrook en voetpad."
Wie het luidst roept, ziet de putten in zijn straat doorgaans het snelst hersteld. Niet in Meise: de Vlaams-Brabantse gemeente zet als eerste in België artificiële intelligentie in om te bepalen welke weg en welk fiets- of voetpad het dringendst opgelapt moet worden. Een auto neemt 360°-foto's van alle wegen, waarna software ze rangschikt. Met een beetje menselijke hulp.

Je hebt 11% van dit artikel gelezen

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

  • Krijg onbeperkt toegangLees alle artikels via de site en app
  • Lees 2 weken gratisNadien slechts €6,95 per 4 weken
  • Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
Lees 2 weken gratis


Alle artikels uit de krant

17 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Lucas Vissers

    Zou mij schamen om hier een Nederlandse wagen voor te gebruiken ! Oppassen dat hij niet op tilt slaat want ons wegennet is om te huilen !

  • Joris Janssens

    Detecteren is één ding... Kwalitatief herstellen, als er al hersteld zal worden, is een ander.

  • Jurgen Meurs

    Die auto heeft binnen de kortste keren een burnout!!!

  • Wim de Bondt

    in Nederland rijden die al ruim 30 jaar rond bij Rijkswaterstaat! Op ALLE wegen, dus ook snelwegen. Als er een slecht stuk wordt gesignaleerd worden er direct werken gepland. Daarom is daar een prachtig wegdek. En hier beginnen we in Meise. Misschien over 30 jaar in heel Belgie hoewel ik er geen hoop op heb. Net als in NL boven alle snelwegen duidelijke matrixborden met info. In Belgie bijna nergens. Staat er ineens een tracktor gras te maaien met een botswagen er voor, levensgevaarlijk en dom!

  • chris delanghe

    als ze zich beperken tot de echt goede en vlakke stukken weg , gaan ze heel snel gedaan hebben met de controle. Maar gaan ze héél veel werk hebben om al de putten, bulte, en puttekes te vullen !!!