Exclusief voor abonnees

Dakloos in Gucci of Chanel

Kleding van grote couturemerken als Gucci of Chanel krijgt in Frankrijk binnenkort een tweede leven. Modehuizen die aan het einde van het seizoen met onverkochte kleding blijven zitten, moeten hun jurken, broeken en schoenen doneren aan liefdadigheid, zoals organisaties die kleding aan daklozen schenken. Dat blijkt uit de plannen van de Franse regering voor de ontwikkeling van een 'circulaire economie' waarin steeds minder wordt weggegooid. Volgens schattingen verdwijnen jaarlijks honderdduizenden tonnen aan onverkochte kleding op vuilnisbelten of in verbrandingsovens. Aan die verspilling wil Parijs een einde maken. De regering werkt in de loop van dit jaar de juridische details uit en zal met een wetsvoorstel komen. Vanaf volgend jaar moet alles gerecycleerd, van jasjes van Chanel tot sokken van Zara.

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en steun Rode Neuzen Dag. Jouw eerste betaling gaat integraal naar Rode Neuzen Dag

  • Steun Rode Neuzen Dag en word abonnee voor 27/11
  • Slechts €6,95 per 4 weken
  • Stop wanneer je wil
Abonneer je nu


Alle artikels uit de krant