Brexit zal hard zijn of niet zijn

De Britse regering heeft gisteren beslist om het parlement op non-actief te zetten tot 14 oktober. Daardoor wordt de kans om een brexit zonder deal nog af te stoppen veel kleiner. Maar er rest ook weinig tijd om nieuwe wetten te stemmen die de uitstap kunnen verzachten, waardoor het afscheid wellicht nog chaotischer wordt.

  1. PREMIUM

    15% meer Belgen naar voedsel­bank

    Bijna 200.000 mensen halen elke maand een voedselpakket op om te kunnen overleven, een stijging van 15% in vergelijking met vorig jaar. De coronacrisis duwt steeds meer mensen in armoede. "Vorig jaar haalden gemiddeld een kleine 170.000 mensen per maand een voedselpakket op. In juni steeg dat aantal tot nagenoeg 195.000", zegt Jef Mottar van de Belgische Federatie van Voedselbanken in 'De Zondag'. Onder die nieuwe cliënten zijn er heel wat tijdelijk werklozen. Mannen en vrouwen, jong en minder jong, die noodgedwongen thuis zitten door corona. De financiële middelen om de werkingskosten te dekken, komen voornamelijk van particuliere giften. Maar door de toenemende vraag is extra steun nodig. Mottar verwacht deze zomer nog te kunnen overbruggen dankzij de grote solidariteit die heerste tijdens de crisis, maar hij vreest voor daarna. "Als ons cliëntenaantal met 15% stijgt, zou ons budget evenredig moeten stijgen." (SRB)
  2. PREMIUM

    8,4% van nieuwe wagens is hybride

    Door de coronacrisis daalde de autoverkoop in de eerste helft van dit jaar in ons land met bijna een derde. Er werden 216.605 nieuwe personenwagens ingeschreven, 30,2% minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Hybridewagens bleken niettemin opvallend populair, vooral bij bedrijven. Hun marktaandeel bedroeg 8,4%, tegen 4,8% in 2019. Daardoor lag de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto's ook historisch laag, zegt de sectorfederatie Febiac. In 2019 bedroeg die 121,2 gram per kilometer - toen een lichte stijging tegenover 2018 -, tijdens de eerste helft van dit jaar ging het om 112,6 gram per kilometer. De toename ging vooral ten koste van de benzinewagens, die hun marktaandeel van 61,6% naar 56,5% zagen terugvallen.