Bijna nergens staan er zoveel flitspalen als in België

Een flitspaal.
BELGA Een flitspaal.
In ons land staan er 1.825 flitspalen langs de weg, of 14,1 per 1.000 km. Daarmee staat België in de top drie van Europese landen met de grootste concentratie aan flitsers. Enkel in Italië (23,7 per 1.000 km) en Groot-Brittannië (15,8) staan er verhoudingsgewijs nog meer. 

Al zijn de flitspalen niet overal in ons land even dik gezaaid: in Vlaanderen staan er 1.450, of 20 per 1.000 km, in Wallonië amper 280, of 3,4 per 1.000 km. In Brussel heb je het meest kans om gecontroleerd te worden: daar staan 95 camera's, of 50 per 1.000 km. Volgens verkeersinstituut VIAS verminderen vaste flitsers het aantal ongevallen met gewonden of doden met minstens 30%. Trajectcontroles zorgen voor nog betere resultaten. Zo daalde het aantal ongevallen op de E40 tussen Erpe-Mere en Wetteren met 71%.



Alle artikels uit de krant

34 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Eduard Maes

    België munt dan ook uit in het beste land waar burgers zo veel mogelijk gepest worden.

  • Mathieu Goossens

    En onze Belgische wegen blijven in erbarmelijke toestand. Zelfs geblinddoekt(niet als bestuurder uiteraard) weet je precies wanneer je Nederland binnenrijdt. Derdewereldlanden hebben betere wegen. Moest dit belastinggeld niet blijven plakken in de zakken van onze politici maar uitgegeven worden om de staat van ons wegennet te verbeteren zou het tenminste nuttig zijn. Shame on you, politici!

  • Dirk Peeters

    En er komen nog een pak trajectcontroles bij ... in Vlaanderen ... waar het geld uit de zakken van de mensen moet geschud worden. Vandaar dat vele steden en gemeenten een mannelijke schikking voorstellen. Het geld is dan voor hun en niet voor de Federale kas.

  • Dirk Peeters

    En er komen nog een pak trajectcontroles bij ... in Vlaanderen ... waar het geld uit de zakken van de mensen moet geschud worden. Vandaar dat vele steden en gemeenten een mannelijke schikking voorstellen. Het geld is dan voor hun en niet voor de Federale kas.

  • Christophe Vandepoel

    johan de clerck Ja dan moeten ze eens iets aan de afstelling van de lichten doen. Sta jij rond middernacht maar +5 minuten voor een rood licht waar totaal geen verkeer passeert. Het lijkt wel of ze mensen er toe willen aanzetten. Ik wacht niet meer op die zever. Door de dag kan je voor groen blijven staan op die conflictvrije conflict kruispunten, en 's avonds sta je voor een leeg kruispunt belachelijk lang aan een rood licht te wachten. Op z'n belgisch!