België wil Chinese bedrijven verleiden met Rode Duivels

Ons land denkt na over een plan om het Belgisch voetbal en de Rode Duivels te gebruiken als breekijzer voor Belgische bedrijven op de Chinese markt. Dat bevestigt Buitenlandse Zaken aan 'De Tijd'. De Chinezen zijn momenteel wild van het spelletje en spiegelen zich aan de meest succesvolle voetballanden, waar België sinds een aantal jaar bijhoort. Vorige week nog organiseerde het Belgische consulaat-generaal in Shanghai een exclusief voetbaltoernooi voor de jeugd bij wijze van steekproef. Assistent-bondscoach Thierry Henry werd er verwacht, maar moest in laatste instantie verstek geven. Ook Axel Witsel, momenteel actief in de Chinese competitie, werd door ons land al ingezet als 'promoboy' op een feestje van de ambassade. Bedoeling is om de interesse van Chinese bedrijven en politici te wekken via het voetbal, in de hoop zo de Belgische bedrijven meer kansen te bieden op de Chinese markt. (JBG)



Alle artikels uit de krant