Exclusief voor abonnees

Belgen ontwikkelen revolutionaire fietskader: “Dit kan de fietsenbranche voorgoed veranderen”

REVOLUTIONAIR FIETSKADER ONTWIKKELD IN... WINKSELE

Niels De Greef, Michaël Callens en Dave Luyckx stellen hun fietsframe gemaakt uit 'onbreekbaar carbon' voor .
Joel Hoylaerts / Photo News Niels De Greef, Michaël Callens en Dave Luyckx stellen hun fietsframe gemaakt uit 'onbreekbaar carbon' voor .
Een hoogtechnologische uitvinding, carbon gemengd met staalvezels, waar wereldspelers in verschillende sectoren gretig naar uitkijken. Een nieuwe fabriek waar op termijn 20.000 fietsframes per jaar van de band zullen rollen - waarvan eentje misschien de Tour de France zal winnen. Het gebeurt nu, in Leuven. "Dit kan de fietsenbranche voorgoed veranderen."

Je hebt 10% van dit artikel gelezen

Word ook abonnee en kies hier je formule op maat

Mobiel

Mobiel

Onbeperkt toegang tot alle artikels op HLN.be en in de app. Stop wanneer je wil.

Digitaal

Digitaal

Elke dag de digitale versie van de krant en toegang tot alle artikels. Stop wanneer je wil.

Weekend + Digitaal

Weekend + Digitaal

Elke zaterdag de papieren weekendkrant in jouw bus en elke dag volledige digitale toegang. Stop wanneer je wil.

Compleet

Compleet

Elke dag de papieren krant in jouw bus en volledige digitale toegang. Stop wanneer je wil.

Eerste 4 weken GRATISNadien slechts €6,95 per 4 weken€ 0,00
Eerste maand GRATISNadien €12 per maand€ 0,00
Eerste maandNadien €16 per maand€ 10,00
Eerste maandNadien €21 per maand€ 15,00
Lees 4 weken gratisLees 1 maand gratisStart met lezenStart met lezen


Alle artikels uit de krant

5 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Jan hertogs

    Beste smans....ik kom vaak bij universitaire afdelingen in Belgie en buitenland en sta altijd verbaasd hoe ze steeds proberen het warm water uit te vinden. De ene universiteit weet niet van de andere maar het gaat om centen. 15 jaar geleden is eerste prototype installatie gebouwd om kleine series te maken. Probleem toen was dat de thermoplastic schaars was waar ze glasvezel en andere componenten konden mee mengen. Nu is er een strijd en kan men volumes leveren.

  • Dirk Brouns

    Mooi maar er zijn genoeg varianten. Carbon breekt maar hoe ga je een dergelijk frame herstellen ? Er is niks wat niet stuk gaat. Het breekt niet maar het zal wel scheefgetrokken worden en dan is de vraag of het herstelbaar is zoals staal, aluminium of titanium. Uiteindelijk is het resultaat dat je het alsnog naar de prullenbak kunt verplaatsen...

  • Yannick Smans

    Knappe prestatie tot hiertoe al. Wie weet waar dit idd naartoe gaat de komende jaren. En Jan Hertogs : wat een domme reactie. In plaats van fier te zijn dat dit in Vlaanderen ontwikkeld en geproduceerd wordt ga jij onzin zitten verkopen.

  • Jan hertogs

    Bestaat al 10 jaar!

  • Daniel Corstjens

    Dat ze mij ook maar een paar m2 opsturen om te testen! Als ik mij niet vergis is het carbonvezel gemengd met titanium draden,perfekt bruikbaar voor het bouwen van modelbouwvliegtuigen!