Belfius-klanten kunnen auto voltanken met app

RV
Klanten van Belfius die bij Lukoil tanken, kunnen binnenkort voor ze hun wagen uitstappen op hun smartphone aangeven aan welke pomp ze dat willen doen. Nadien hoeven ze alleen nog hun tank vol te gooien. Zodra dat gebeurd is, ontvangen ze de afrekening op hun mobiel toestel.

Het contactloos tanken maakt deel uit van een nieuwe reeks diensten die Belfius wil aanbieden aan zijn 1,2 miljoen klanten die hun smartphone gebruiken om te bankieren. Naast louter financiële diensten komen daar nu dus een aantal niet-bancaire bovenop. Een andere nieuwe dienst die klanten van Belfius weldra vanuit hun bankapp kunnen regelen, is de aankoop en betaling van dienstencheques bij Sodexo. Het voordeel daarvan is dat ze niet bij elke bestelling alle gegevens opnieuw hoeven in te geven. De app vult automatisch de data in die al bekend zijn.

Hockeykaartjes

Beide diensten zullen in januari gebruiksklaar zijn voor de klanten. Een maand later komt daar de mogelijkheid bij om tickets van De Lijn te bestellen. Vanaf maart kan men ook treintickets van de NMBS mobiel aankopen. En momenteel wordt de mogelijkheid onderzocht om via de app bioscooptickets van Kinepolis aan te bieden. Ook tickets van sportmanifestaties zullen zo worden verkocht. Als eerste project gaat het om tickets voor het EK hockey, dat volgend jaar in Antwerpen plaatsvindt.

Maar er komen ook nieuwe bancaire toepassingen. Zo biedt de bank voortaan ook de mogelijkheid om via de app te beleggen. Dat kan al vanaf een instap van 500 euro, waarna er eventueel maandelijks automatisch een bedrag kan worden bijgestort. Het systeem is in de eerste plaats ontwikkeld voor de 'millennials', maar staat open voor iedereen.

De beleggingen gebeuren in fondsen, die afgestemd zijn op het profiel van de spaarder. Gaat het om een voorzichtige consument, of is hij bereid meer risico te aanvaarden om zo een potentieel hoger rendement te halen?

Robot

Een robot-adviseur doet de klanten daarbij direct een voorstel, met ook het rendement erbij dat Belfius verwacht. De consument kan het aanvaarden of bijstellen. Indien nodig kan hij ook in contact komen met een adviseur van de bank. Elke drie maanden worden de portefeuilles geherbalanceerd in functie van de evolutie van de financiële markten, indien dat nodig blijkt.

De stand van de portefeuille en de geschiedenis van de verrichtingen kunnen via de smartphone op elk moment worden geraadpleegd.



Alle artikels uit de krant

2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Maraia Ceraia

    Tanken met app? Is dat wel goed voor mijn dieselpomp ?

  • Peter Buyck

    De de-socialisering gaat verder... Tanken zonder pompbediende en 'beleggen met een robot'. Een slaaf die werkt voor de financiering van de Audi A6 maar 'oeps' zeggen als er een bankencrisis is... En dan verwijt men de consument dat bankkantoren sluiten en bankbedienden op straat worden gezet...