Exclusief voor abonnees

Backstage bij Louis Vuitton

Julie Colpaert heeft voor vanavond een reportage over Louis Vuitton in petto. Het sterkste luxemerk ter wereld, en met 450 luxeboetieks verspreid over de aardbol ook het bekendste. Louis Vuitton maakt handtassen en koffers die tot 100.000 euro per stuk kunnen kosten -maar evenzeer gsm-hoesjes van een paar honderd euro. Zo is het merk én exclusief én relatief toegankelijk voor de grote massa. Het merk laat voor de eerste keer camera's toe achter de schermen. Aan het hoofd staat CEO Bernard Arnault, de rijkste man van Frankrijk. Zo'n 30 jaar geleden redde hij LV van het faillissement door met de champagne- en cognacproducenten Moët en Hennessy te fuseren. Nu is zijn bedrijf het grootste luxeconcern ter wereld, met 38 miljard euro omzet per jaar. Azië is de grootste afzetmarkt, maar het modehuis is er ook het slachtoffer van z'n eigen succes. Tegenwoordig worden er immers meer namaaktassen verkocht dan echte. Het zorgt ervoor dat Vuitton minder in trek is bij zijn doelgroep: de ultrarijken. De docu toont ook hoe de bekende tassen worden gemaakt, en welke strenge kwaliteitsnormen gehanteerd worden om de prijs te rechtvaardigen.



Alle artikels uit de krant