70 procent meer Belgen halen motorrijbewijs om files te omzeilen

Om de files te vermijden halen steeds meer mensen een motorrijbewijs.
Thinkstock Om de files te vermijden halen steeds meer mensen een motorrijbewijs.
In tien jaar tijd is het aantal Belgen die een motorrijbewijs halen met 70% gestegen. Zo werden er vorig jaar 24.100 uitgereikt, of 66 per dag. Voornaamste oorzaak van de stijging is de enorme filedruk.

"Omdat de wegen steeds meer dichtslibben, zoeken mensen een alternatief om sneller op hun bestemming te raken", zegt Stijn Vancuyck, adviseur bij auto- en tweewielerfederatie Febiac, bron van de cijfers. "Motorrijden is een belangrijke mobiliteitsoplossing die de filedruk kan doen afnemen. Eerder onderzoek toonde al aan dat de files met 40% zouden afnemen als 10% van de automobilisten zou overschakelen op een motor."

Febiac vraagt dat de volgende regering de regels rond het mobiliteitsbudget versoepelt, ten voordele van motoren. "Want nu mag dat budget niet aan eender welke gemotoriseerde tweewieler gespendeerd worden, maar énkel aan bromfietsen en elektrische motorfietsen."

Wat ook meespeelt in de forse stijging van het aantal uitgereikte A-rijbewijzen, is de hervorming van het motorrijbewijs van enkele jaren geleden. "Voorts is motorrijden - of dat nu voor woon-werkverkeer is of puur recreatief - ook een stuk democratischer geworden”, zegt Vancuyck. Zo heb je nu al een model van 400 of 500 cc voor 5.000 euro.”

Om de files te vermijden halen steeds meer mensen een motorrijbewijs.
thinkstock Om de files te vermijden halen steeds meer mensen een motorrijbewijs.


Alle artikels uit de krant

36 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Tim Peeters

    Ik ken een nog veel goedkopere tweewieler voor korte tot middellange afstanden ,de fiets.en deze evolueert veel rapper van technologie dan moto’s en auto’s tesamen.

  • Danny De Ruelle

    @Freddy Tormans al ooit over de LEGEND der motorfietsen gehoord "V-Max 1200" op mijn 15de had ik een Norton commander op de kop kunnen tikken op mijn 18de reed ik met een Honda supersport FII en daarna met een Goldwing en sinds 1991 met een V-Max 1200 en ik kan je verzekeren dat zijn echte Serieuze motorfietsen

  • Marco Debart

    Het valt zo hard op dat de negatieve commentaren komen van mensen die nog nooit met een motor gereden hebben.

  • Yvan Lissens

    Blijkbaar veel reacties van mensen die nog nooit een motorfiets van kortbij gezien hebben. Zelf rijd ik 38 jaar op gemotoriseerde tweewielers en het woon-werkverkeer van 30 km, enkele reis, doe ik voor 98% met de motor. Enkel bij ijzel en sneeuw blijft de motor op stal. Een motorrijder rijdt veel oplettender dan een automobilist, geen gsm, geen radio om aan te prutsen, geen krant en geen geklets met de passagier. Mijn motorfiets is een vervoermiddel, geen verlenging van mijn huiskamer.

  • freddy tormans

    er is mometeel geen enkele motor behalve triumph, die de vermeldig "serieuze"motofiets verdiend, geen wonder dat met zo'n racemachienen heel wat ongevallen gebeuren