620.000 auto's mogen Antwerpen en Gent niet meer in

Archiefbeeld.
Joel Hoylaerts / Photo News Archiefbeeld.
Bijna 620.000 auto's mogen over een dikke maand Gent en Antwerpen niet meer in. Gent stelt vanaf 1 januari een lage emissiezone in. In Antwerpen bestond die al, maar worden de regels voor vervuilend verkeer nog verstrengd.

Antwerpen voerde in 2017 als eerste in ons land een lage-emissiezone in. Toen bleven de gevolgen nog beperkt: zo'n 180.000 dieselrijders - veelal wagens van voor 2005 - moesten uit de binnenstad blijven, anders riskeerden ze een boete van 150 euro. De regels worden nu strenger: zowel in Antwerpen als in Gent mogen vanaf 1 januari geen diesels van categorie Euro 0 tot 4 - van 2009 of ouder - meer rijden in de lage-emissiezone (LEZ). 

Volgens die criteria zijn er in Vlaanderen nog 619.362 auto's ingeschreven, zo blijkt uit een studie van VAB. Eigenaars met auto's die te veel vervuilen mogen de stad wél nog in als ze dat financieel compenseren, maar die kost loopt snel op. In Gent betaal je 25 euro per week, in Antwerpen 30. Wie voor een heel jaar betaalt, moet respectievelijk 354 en 365 euro ophoesten.

Vanaf 2025 1,2 miljoen auto's

Rekening houdend met het wagenpark van de Vlaming zullen in 2025 - wanneer de regels nóg strenger worden - liefst 1,2 miljoen auto's geweerd worden. Vanaf 2027 mogen alleen nog de modernste dieselmotoren lage-emissiezones in. Dan zullen 1,75 miljoen van de voertuigen die nu rondrijden niet meer proper genoeg zijn.

"Het zijn cijfers waar we zelf van schrikken", zegt VAB-woordvoerder Joni Junes. Bovendien blijkt uit een rondvraag van VAB bij Vlaamse steden en gemeenten dat 16 daarvan - onder meer Leuven, Hasselt, Kortrijk, Aalst, Oostende en Mechelen - ook overwegen een lage-emissiezone in te stellen. "Propere steden, goed en wel, maar zulke regels mogen niet holderdebolder ingevoerd worden. Heel wat mensen hebben geen geld voor een nieuwe wagen", zegt VAB. "Bovendien staan er veel te weinig laadpalen voor elektrische wagens in de steden."

619.362 wagens mogen lage-emissiezone niet meer binnen
- Euro 1,2,3 datum eerste inschrijving voor 2006: 179.493 wagens
- Euro 4 van 2006 tot en met 2010: 439.869 wagens

Na Antwerpen en Gent overwegen nog zestien steden en gemeenten lage-emissiezones: lees er alles over in HLN+, exclusief voor abonnees. Proef nu vier weken gratis!

Deel je mening over de lage-emissiezone en elektrisch laden in de stad: stem hier op de poll van VAB.



Alle artikels uit de krant

451 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Nick Defoort

    150 euro boete en dan vervuilen we niet meer belgie is toch een fantastisch land wat betreft de mensen bedriegen ....

  • Dominique Oyen

    Dat zijn 620.000 minder die Antwerpen gaan bezoeken, dit gaan de lokale handelaars en winkels binnenkort wel voelen

  • Thomas Vervoort

    Er zijn benzine wagens die veel meer vervuilend zijn dan Diesel. Maar de propere Diesels mogen wel niet binnen en de vuilere benzine's wel.Wetgeving voor betere lucht die vol gaten zit en mogelijks het zelfs erger kan maken. mensen die diesel niet kwijt geraken en dan maar een goedkope vervuilende benzine kopen. De regering is gewoon een grap.

  • Leonarda Van Opbroecke

    Wegwerpmaatschappij!!!! Heel goéd voor milieu en klimaat!! Auto' s die nu amper 9 jaar oud zijn worden al afgeschreven wegens 'vervuilend'. De uitstoot die onstaan is om al die onderdelen te maken wordt geen rekening mee gehouden. Opnieuw uitsoten om weer nieuwe onderdelen te maken. Terwijl die "vuile" wagen ergens anders gaat rijden. Maar het vult een extra kassa waaruit politici dan kunnen grabbelen.

  • Leonarda Van Opbroecke

    Wegwerpmaatschappij!!!! Heel goéd voor milieu en klimaat!! Auto' s die nu amper 9 jaar oud zijn worden al afgeschreven wegens 'vervuilend'. De uitstoot die onstaan is om al die onderdelen te maken wordt geen rekening mee gehouden. Opnieuw uitsoten om weer nieuwe onderdelen te maken. Terwijl die "vuile" wagen ergens anders gaat rijden. Maar het vult een extra kassa waaruit politici dan kunnen grabbelen.