31% meer zware ongevallen tijdens hittegolf

Tijdens hittegolven gebeuren er op Belgische wegen 31% meer ongevallen met zwaargewonden dan op een doorsneedag. Ook het totale aantal letselongevallen ligt 15% hoger.
Photonews Tijdens hittegolven gebeuren er op Belgische wegen 31% meer ongevallen met zwaargewonden dan op een doorsneedag. Ook het totale aantal letselongevallen ligt 15% hoger.
Tijdens hittegolven gebeuren er op Belgische wegen 31% meer ongevallen met zwaargewonden dan op een doorsneedag. Ook het totale aantal letselongevallen ligt 15% hoger. Dat blijkt uit een analyse van veiligheidsinstituut Vias.

Dat erg warme dagen een impact hebben op het sterftecijfer is al langer bekend, maar nu blijken ze ook verantwoordelijk voor een stijging van het aantal letselongevallen en verkeersdoden. Vias vergeleek de gemiddelde ongevallencijfers in ons land met die tijdens 'officiële' hittegolven. Tussen 2005 en 2017 werden dagelijks 123 letselongevallen en 2,4 verkeersdoden geteld. Op een gemiddelde hittegolfdag - er waren er in totaal 60 - liep het aantal letselongevallen op tot 141 (+15%) en het aantal doden tot 3,2 (+33%). Het aantal ongevallen waarbij zwaargewonden vielen, steeg zelfs met een derde, van 15 tot 19,7 per dag. Aanzienlijk meer onheil op de weg, dus.

"Eén van de redenen is dat er bij warm weer meer voetgangers en fietsers zijn. En dat zijn nu eenmaal kwetsbare weggebruikers", zegt Vias-woordvoerder Stef Willems. "Bovendien daalt de waakzaamheid van bestuurders door de hoge temperaturen. De reactietijd neemt toe, net als het aantal rijfouten. Zelfs al hebben veel auto's een airco aan boord, dan nog worden het concentratievermogen en de intellectuele prestaties aangetast. De hitte versterkt ook emoties: automobilisten zijn prikkelbaarder en hebben meer stress." Ten slotte slapen we minder goed door de zwoele nachten, waardoor we vaak vermoeider achter het stuur kruipen.

Heel veel kan je er niet aan doen. "Een hittegolf blijft een beperkt fenomeen, maar het is toch belangrijk dat mensen er zich van bewust zijn dat er dan meer ongevallen kunnen gebeuren. Let dus extra goed op voor zwakke weggebruikers, matig je snelheid en vergeet zeker je zonnebril niet."



Alle artikels uit de krant

55 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Johan Vercarre

    Hitte heeft inderdaad invloed op je rijgedrag. Beter dat je dan de baan niet opgaat, maar soms moet het wel.

  • Ronny Biesen

    Voor alles en nog wat wordt er tegenwoordig een analyse gemaakt. Wij hebben zoveel instituten dat ik me geen vragen meer stel bij de hoogte van onze staatskost. Misschien zouden we beter dat eens analyseren, waar gaat ons geld naartoe? Maar daar blijft het stil, nietwaar?

  • raf peeters

    Vooral te maker door meer met zaken bezig te zijn dan opletten op de weg.Gsm,make up,gps, beetje op schermpje spelen ,kortom de 10 seconden dat je daar naar kijkt zijn je ogen niet op de weg en al evenmin de aandacht,de enige reden van ongevallen.

  • nand nuyts

    Er is nog nooit een oplossing voor een probleem gekomen door een boete te laten betalen of belastingen . het probleem zijn de mensen zelf.

  • luu di malinas

    Als je cijfers optelt van de ongevallen veroorzaakt door rijden onder invloed, overdreven snelheid, vermoeidheid, een simpele verkoudheid, de hitte, bellen aan het stuur,... komt men waarschijnlijk aan 200 procent.