Exclusief voor abonnees

30 km/u in hele bebouwde kom: verkeersorganisaties manen ministers aan tot acties

Copyright : Geert De Rycke
Dertig kilometer per uur moet het nieuwe normaal worden in de bebouwde kom. Dat zeggen verkeersorganisaties naar aanleiding van een internationale top waarop de ambitieuze doelstelling werd aangenomen. Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) aarzelt.

Je hebt 8% van dit artikel gelezen

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

  • Krijg onbeperkt toegangLees alle artikels op HLN.be en in de app
  • Lees 4 weken gratisNadien slechts €6,95 per 4 weken
  • Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
Lees 4 weken gratis


Alle artikels uit de krant

360 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Patrick Van Assche

    We moeten niet altijd alles uitvoeren wat "experten" als de beste oplossing voorstellen. De mens is nu eenmaal niet enkel ratio. Maar goed ook. Anders waren we robotten.

  • Steve Warrant

    In Erpe Mere rijdt een groot deel van de bestuurders vlot 90km/h in bebouwde kom. Geen enkele pakkans. Een bord van 30km/h gaat daar niets aan veranderen, enkel een mentaliteitswijziging kan dat.

  • Marc Van Loo

    Als een fietser of voetganger tegen 50 aangereden wordt, zal diegene wel ergens rijden of lopen waar ze niet moeten zijn. Tegenwoordig zie ik 90% van de fietsers met hun smoel op de gsm zitten zien in plaats van de baan in het oog te houden.En dan gaan bleiten als ze overreden worden.

  • Bill McDonald

    Kan best begrijpen dat men in het centrum een snelheidsbeperking wil hanteren van 30km/h. Het zou nog beter zijn om de voetgangers en de fietsers eerst nog eens duidelijk te stellen wat de verkeersregels zijn en dat deze voor ieder weggebruiker geldig zijn. Vooral voor de fietsers en voetgangers die denken boven alle reglementeringen te staan.

  • freddy vandervorst

    Het probleem is dat 80% van de Belgen denken dat ze goed kunnen autorijden en daardoor de snelheidsbeperking negeren.