Exclusief voor abonnees

25 Vlamingen over hoe ons onderwijs beter kan (deel 2): “Leerkracht moet ophouden te buizen op basis van ‘ongewenst gedrag’”

Strafpleiter Christine Mussche
Bob Van Mol Strafpleiter Christine Mussche
Ons hoogste goed krijgt straks weer de boekentas om, maar hoe bieden we onze kinderen de beste schoolkansen? Het onderwijs in Vlaanderen is aan herziening toe als we de prestatiecurves en bevindingen van leerlingen, leraren en directies onder ogen zien. Wij vroegen 25 mensen om één fundamentele hervorming. 'Ministers van Onderwijs ad interim', een hele week lang, met hún voorstel. “Ophouden met beoordelen en veroordelen, met bestraffen, buizen of doen zittenblijven op basis van zogenaamd ‘ongewenst gedrag’.” Bekijk hier het dossier.

Je hebt 11% van dit artikel gelezen



Alle artikels uit de krant

51 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Elsie Duppont

    De eerste vereiste: gestandaardiseerde , transparante testen en examens.

  • Bart Wijsdekkers

    Dit is een advocate zonder kennis van zake. Je kan niet buizen op basis van gedrag. Je hebt een deel attitude, maar dit vertaalt zich in het tijdig afgeven van taken. Logisch dat een advocaat, een parasiet van de maatschappij, weer achterpoortjes probeert te zoeken.

  • Klaus Van Damme

    Wat is dit nu weer voor zever... Wanneer ik het vroeger bijna elke les wiskunde het uithing en de juf bijna niet aan lesgeven toekwam , toen heeft men mij gebuisd! Volledig terecht! School is ook respect tonen en discipline van de leer.ing uit naar de leerkracht! Ik kom voor mijn werk veel in scholen en dat respect is in deze tijd van "vrije opvoeding" ver te zoeken. Kinderen zijn 11-12 jaar en denken al dat ze 16-17 jaar zijn...

  • Gino Denil

    Leerkrachten buizen wel degelijk omwille van ongewenst gedrag. Maar hoe dat ongewenst ingevuld wordt kan nogal variabel zijn. Dat is soms een leerling die meer kent van ICT dan zijn leraar. En dat liet merken. Of een andere die een terechte kritische opmerking maakte die een leerkracht te zwaar op de maag lag. Of soms gewoon ook het Salieri syndroom. Afgunst op de opmerkelijke talenten van een leerling.

  • joan vliegen

    Iedereen wordt beoordeeld en behandeld naar zijn of haar gedrag. Dat is normaal logisch overal en leer je ook op school. Uit dankbaarheid dat mensen u willen helpen onderwijzen houdt ge uw manieren . De speelplaats is buiten op 10u.