Exclusief voor abonnees

“Niet auto's, maar tankkaarten zijn het probleem”

6 OP 10 BEDIENDEN HEBBEN BEDRIJFSWAGEN ÉCHT NODIG

Auto's in de file in de Wetstraat in Brussel.
EPA Auto's in de file in de Wetstraat in Brussel.
Zes op de tien bedienden hebben hun bedrijfswagen nodig om hun job te doen. Lang niet alle bedrijfswagens zijn dus 'salariswagens', stelt hr-dienstverlener SD Worx. Wat niet wil zeggen dat alles bij het oude moet blijven, reageren mobiliteitsspecialisten.

Je hebt 8% van dit artikel gelezen

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

Kies hier je voordeelperiode:



Alle artikels uit de krant

74 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Geert Tamsyn

    Diego Gonzalez, een bedrijfswagen is inderdaad loon, waar de werkgever minder sociale bijdragen, en de werknemer minder belastingen op betalen. De minder inkomsten moeten dan gecompenseerd worden door alle belastingbetalers, niet alleen door die met de grootste belastingdruk. Ten belope van 5 miljard per jaar. Mijn ziekenhuisopname wordt betaald door de sociale zekerheid, daar dragen we allen toe bij en kunnen we allemaal van genieten. Van de bedrijfswagens geniet slechts een zeer beperkte groep

  • diego gonzalez

    Geert Tamsyn, denk een beetje na voor je typt. Jij betaalt de mensen hun bedrijfswagen niet. Dit zijn mensen met de grootste belastingsdruk. Zij betalen die wagen zelf. Niet alleen de wagen maar ook jouw loon als je dag ziek bent, jouw ziekenhuisopvang, enzovoorts. Maar dat is niet genoeg. Je krijgt een hand maar wil de hele arm.

  • diego gonzalez

    En dan wat als zo een wagen voor prive wordt gebruikt ? Ze doen nog erger of het een cadeautje is. Het is gewoon loon. Een bedrijfswagen afschaffen lost gewoon niets op. Wat is de volgende stap ? Alle wagens verbieden en iedereen zich verplaatsen op een ezel ? Belastingsontduiking hoor ik sommige zeggen ? Je moet maar durven. Het is de zwaarst belaste groep die doorgaans een bedrijfswagen krijgt.

  • Geert Tamsyn

    Wilfrid Haesen, met een firmawagen wordt, louter voor privé-gebruik, per jaar 6.000 km. meer gereden dan met een andere wagen (bron: Planbureau). Dat is dus geen flauwe kul, maar een concrete vaststelling.

  • Geert Tamsyn

    Peter Bae, als belastingbetaler betaal ik wel degelijk mee voor de firmawagens, die kosten de staat immers 5 miljard per jaar (bronnen: Europese Commissie en Planbureau). Gemiddeld dus 450 euro per Belg, 1800 euro voor een gezin van vier. Elk jaar opnieuw.