Exclusief voor abonnees

"Cadeaus geven heeft vaak geen zin"

Cadeaus maken niet gelukkiger, zo blijkt uit onderzoek. "Geschenken zijn iets achteloos geworden, ze zijn hun dankbaarheidseffect kwijt", zegt Mia Leijssen, hoogleraar psychologie aan de KU Leuven. "Vaak zijn mensen niet blij met hun cadeau. Kijk maar naar het succes van tweedehandswebsites op tweede kerstdag. Meer zelfs: we zijn zo gewend geraakt aan cadeaus dat het bijna een verslaving is geworden en we steeds meer nodig hebben voor hetzelfde gevoel van voldoening. Als je niet oprecht en expliciet je dankbaarheid uitdrukt, heeft een cadeau eigenlijk geen zin."

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

  • Krijg onbeperkt toegangLees alle artikels via de site en app
  • Lees 4 weken gratisNadien slechts €6,95 per 4 weken
  • Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
Lees 4 weken gratis


Alle artikels uit de krant