Exclusief voor abonnees

€230.000 gaven politieke partijen uit aan Facebook

De Vlaamse partijen hebben deze campagne al 230.000 euro gespendeerd aan advertenties op Facebook. Dat blijkt uit een onderzoek op basis van de advertentiebibliotheek van het netwerk. De verschillen tussen de partijen zijn enorm, met Vlaams Belang en sp.a als uitschieters. Het VB heeft al minstens 150.000 euro en mogelijk 600.000 euro uitgegeven aan 178 advertenties. De partij is de enige die dure aankopen aandurft. Ze zette zeven advertenties online die meer dan 5.000 euro hebben gekost en drie van meer dan 10.000 euro. De uitgavevork van sp.a ligt lager, maar overlapt wel gedeeltelijk met die van VB. Ter vergelijking: PVDA-voorzitter Peter Mertens alleen heeft 577 advertenties geplaatst, waarvan het grootste deel minder dan 100 euro. Het budget van CD&V daarentegen bedraagt slechts minimaal 600 euro.

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

  • Slechts €6,95 €4,95 per 4 wekenGeniet 1 jaar van deze voordelige prijs
  • Lees 4 weken gratisEn krijg onbeperkt toegang tot alle artikels
  • Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
Lees 4 weken gratis


Alle artikels uit de krant