Zitplaats in trein blijft drie kwart van reistijd leeg
“Elke zitplaats die 100 kilometer over het spoor rijdt, is maar 25 kilometer bezet.” Dat opmerkelijke cijfer lost spoorbaas Sophie Dutordoir in De Tijd. De topvrouw van de NMBS hekelt het gebrek aan visie op mobiliteit bij de overheid. “We werken ons hier kapot, maar het is aanmodderen in de marge”, zegt ze in De Tijd.
Sophie Dutordoir heeft nu 2,5 jaar de leiding over spooruitbater NMBS en staat voor zware onderhandelingen met de machtigste vakbonden van ons land om een nieuw sociaal akkoord af te sluiten. Dat wordt om de drie jaar vernieuwd. De bonden willen alvast niet weten van de overstap van een werkweek van 36 naar 38 uren.
Dutordoir weet waar de pijnpunten liggen en haalt stevig uit naar de federale regering: “Er is geen visie op mobiliteit en spoor, geen investeringsplan én geen geld. Er gebeurt niets, terwijl de liberalisering van het spoor om de hoek loert”. Ze verwijst daarmee naar het nieuwe beheerscontract met de staat waar de NMBS als sinds 2012 op wacht. De CEO van die NMBS pleit voor een moderner personeelsbeleid, maar daarvoor moet de overheid structureel ingrijpen, zoals ze dat bij Proximus en Bpost heeft gedaan. Ze vraagt ook een pak meer geld van de overheid: maar liefst 1,3 miljard euro extra tegen 2030.
Stiptheid, vertragingen en treinbezetting jagen de reiziger al te vaak de gordijnen in. Maar Dutordoir zegt dat in realiteit “overvolle treinen een zeldzaamheid zijn, minder dan 1 procent”. Volgens de spoorbaas zijn Belgische reizigers gevoeliger aan de bezettingsgraad dan de Britten of de Nederlanders. Uit cijfers blijkt ook dat een zitplaats in de trein gemiddeld 75 procent van de reistijd leeg blijft. En dat heeft niets te maken met een slechte planning, aldus Dutordoir in De Tijd, maar met “het enorme verschil in het treingebruik tussen de piek- en de daluren en van de flux naar Brussel”. In het buitenland zit er buiten de spits veel meer volk op de treinen dan bij ons. Hier rijden de treinen naar Brussel vervolgens leeg door naar steden als Eupen en Oostende. Flexibelere tariefformules zouden de reiziger volgens Dutordoir kunnen aansporen om vaker overdag de trein te nemen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mijntelco
Een iPhone voor 179 euro... mét abonnement: doe je voordeel aan zo'n deal?
-
Jongeren leveren bijna 20 procent eigen inbreng bij aankoop vastgoed
De eigen inbreng bij de aankoop van een huis, appartement, grond of bij een renovatie stijgt gestaag. Gemiddeld bedraagt die eigen inbreng ongeveer 27 procent van het aankoopbedrag; 73 procent wordt dus geleend, zo blijkt uit cijfers van marktleider BNP Paribas Fortis. Dat is een stijging met 3 procentpunt tegenover 2020, terwijl de vastgoedprijzen toch opnieuw flink zijn gestegen. -
PREMIUM
“Je kan een sauna niet aansluiten op het gewone stopcontact”: experts geven advies voor je eigen sauna in huis
Het moet heerlijk zijn, een eigen sauna in de tuin of in je huis. Maar hoeveel kost zo'n privéwellnessje? Vraagt het veel onderhoud? En hoe maak je er optimaal gebruik van? Fabrikanten Jan Allaert van Belle et Moi en Katrien Verhaeghe van Verhaeghe Chalet en Sauna geven advies. “Tussen twee sessies moet je minstens even lang rusten als je eerste saunabeurt geduurd heeft.” -
-
TV
STREAMINGTIP. ‘More Than This’: liefde in alle kleuren
-
Independer
Je auto uitlenen aan je buur of vrienden: zo zit het met de verzekering
Na een met (net iets te veel) drank overgoten zomers feestje vraag je je buren of ze je met je eigen auto even thuis willen brengen. Of je laat je met je eigen wagen voeren door je bob. Maar is dat eigenlijk wel oké voor de verzekering, zomaar je auto uitlenen? Independer.be geeft advies. -
Dutordoir: NMBS moet hervormen om "simpeler, moderner en flexibeler te werken, mensen nog altijd aangeduid op basis van regels uit 1926"
NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir pleit in een interview met De Tijd en Le Soir voor "hervormingen om simpeler, moderner en flexibeler te kunnen werken". Ze staat de komende weken voor haar eerste grote test als spoorbaas omdat ze een nieuw sociaal akkoord moet zien te sluiten met de machtigste vakbonden van het land. -
Storm zorgde voor gratis elektriciteit in België
60 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerEmi Hergersberg
Johan SMETS
Adriaan De Backer
Anoniem
Hilde Peeters