Niet alleen onze energiefactuur stijgt, ook tankbeurt fors duurder: minister Van Peteghem pleit voor tijdelijke invoer van ‘omgekeerd cliquetsysteem’
In enkele weken tijd zijn de brandstofprijzen naar recordhoogtes gestegen. De maximumprijs van zowel diesel (B7) als benzine (E10) ligt in België momenteel op 1,754 euro per liter. Slecht nieuws voor particulieren, maar zeker ook voor de transportsector.
De brandstofkosten in de transportsector belopen ruim een vijfde van de totale uitgaven, zegt Isabelle De Maegt, woordvoerster van de sectorfederatie Febetra, in De Tijd. Ze voegt eraan toe dat de meeste bedrijven volgens een dieselclausule de kosten wel doorrekenen. Dat is noodzakelijk, zegt Benny Smets, CEO van het transportbedrijf Ninatrans aan De Tijd, omdat “de marges in de sector kleiner zijn dan de prijsstijging van diesel dit jaar”. “Zonder dieselclausules zouden al veel transportbedrijven zijn omgevallen”, klinkt het.
Een gevolg van de hogere energieprijzen is ongetwijfeld dat ook andere producten duurder worden. Dat komt nog eens bovenop de al enorm gestegen energiefactuur en de prijs van een tankbeurt die ongekende hoogtes opzoekt.
Mobiliteitsorganisatie Touring riep de regering daarom al op ook maatregelen te nemen om de prijzen aan de pomp te drukken. Concreet vraagt Touring de herinvoering van het zogenaamde omgekeerde cliquetsysteem (ook wel kliksysteem) om de accijnzen te verlagen bij hoge diesel- en benzineprijzen wanneer die een bepaalde drempel overschrijden.
Ook minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) pleit voor de tijdelijke herinvoer van de ‘omgekeerde cliquet’. “We hopen natuurlijk dat de marktprijzen spoedig normaliseren, maar we kunnen onze gezinnen in tussentijd niet aan hun lot overlaten”, zei hij donderdag in de Kamer na vragen van Wouter Vermeersch (Vlaams Belang) en Raoul Hedebouw (PVDA).
De omgekeerde cliquet werd voor het eerst toegepast in 2005. Daarna werd de maatregel verschillende keren uitgedoofd en weer ingevoerd, de laatste keer alleen voor diesel door de regering-Michel van eind 2015 tot en met 2018.
Lees ook:
“Diesel opslaan mag niet en heeft ook geen zin”: expert beantwoordt je vragen over stijgende prijzen (+)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Touring pleit voor verlaging brandstofaccijnzen: “Hogere inkomsten voor overheid zijn sociaal en economisch niet te rechtvaardigen”
Nu de brandstofprijzen recordhoogtes bereiken, wil Touring dat de regering maatregelen neemt om de prijzen te drukken. Concreet vraagt de mobiliteitsorganisatie de herinvoering van het zogenaamde omgekeerde cliquetsysteem (ook wel kliksysteem) om de accijnzen te verlagen bij hoge diesel- en benzineprijzen. -
Rock the office: 15 powertassen voor een sterke entree op het werk
Chic, chiquer, chicst: in 2023 zeggen we onze coronahuispakken definitief vaarwel en gaan we massaal voor een gesofisticeerde look. Een powertas is hét perfecte accessoire om je kantooroutfit naar een hoger niveau te tillen. Elegant in de hand, losjes om de schouder of lief voor je rug? Dat praktisch en trendy wel degelijk samengaan bewijzen deze vijftien toptassen. -
HLN Shop
Zit je knikkebollend aan je bureau? Deze drie gadgets geven je instant energie
Zit je vaak knikkebollend aan je bureau? Kunnen je energielevels een serieuze boost gebruiken, zeker tijdens deze korte, donkere dagen? Je bent niet alleen. HLN Shop ging op zoek naar drie hulpmiddelen die je energieker door het leven helpen... dankzij licht. -
-
Energieleveranciers merken nog geen stijging wanbetalingen
De leveranciers van elektriciteit en aardgas zien nog geen stijging van betalingsmoeilijkheden bij hun klanten als gevolg van de historisch hoge energieprijzen. Maar ze vrezen wel een toename van het aantal wanbetalers de komende maanden. -
PREMIUM
Switch-medewerkers klappen uit de biecht: “Zelfs een demente man werd erin geluisd”
-
PREMIUM
“De beste koop voor je brein is niet altijd de meest voordelige”: het lelijke eendje en andere trucs die ons misleiden in de supermarkt
-
4
Britse pubs verkopen bijna 40 procent minder bier dan voor coronapandemie
De voorbije maanden is de situatie in de Britse pubs opnieuw bijna net zoals ze voor corona was, maar toch lijkt de pandemie een trendbreuk te betekenen voor de bierconsumptie. In 2021 gingen er 1,5 miljard pints (ruim een halve liter) minder over de toog dan in 2019, of een daling met 38 procent. Dat meldt de British Beer and Pub Association (BBPA).