Hema schroeft Black Friday-promoties terug omdat bpost niet kan volgen met levering pakjes
We kopen tegenwoordig zoveel méér online dan verwacht dat de enige grote Belgische pakjesbezorger bpost al een paar dagen niet meer kan volgen. Daar ondervinden ook de winkeliers zware financiële gevolgen van. Hema snoeit in de Black Friday-promoties, Bol.com in de marketing. Om het aantal bestellingen noodgedwongen naar beneden te halen.
Delen per e-mail
Hema overwoog zelfs om de webshop te sluiten, liet topvrouw Carla Velghe weten aan De Tijd. Vorige week weigerde bpost vier vrachtwagens van Hema in het distributiecentrum. Bij bpost luidt het dat winkels op voorhand inschattingen moeten maken van hoeveel trucks ze zullen aanbieden. Als daar buitensporig boven wordt gegaan door een onverwacht sterke verkoop, dan kan er niet zomaar meteen capaciteit worden bijgetoverd bij de pakjesbezorgers. Hema schroefde alvast de promoties rond Black Friday terug om de klant te temperen in zijn aankopen. Met een gigantisch omzetverlies voor de keten als gevolg.
Ook de Nederlandse e-commerce-gigant Bol.com nam maatregelen. “We hebben de marketing stopgezet. We communiceren alleen nog over acties rond de feestdagen, maar niet over Black Friday-promoties”, zei woordvoerster Tamara Vlootman op Radio 1. Bol.com geeft voorrang aan alles wat met corona, met sinterklaas en met de feestdagen te maken heeft. “We hebben het goed onder controle en veruit het grootste deel van de pakketjes zullen op tijd worden geleverd”, maakt Vlootman zich sterk.
Bpost engageert zich om alle pakjes nog voor de feestdagen te leveren, zij het met vertraging. “Dit is een uitzonderlijke situatie met het eindejaar en de lockdown”, aldus bpost-woordvoerster Veerle Van Mierlo. “De e-commerce nam een ongelooflijke vlucht. We moeten nu zien of dit structureel of tijdelijk is. Maar bpost bereidt zich voor op zo’n evolutie.” Het bedrijf zette in totaal al 3.000 extra werknemers en 1.500 extra bestelwagens in. Ze moeten nu gemiddeld 580.000 pakjes verwerken, dubbel zoveel als normaal.
Andere bedrijven geven te kennen dat ze de klanten zo veel mogelijk naar hun filialen proberen te laten komen in plaats van de bestelling thuis te laten afleveren.
Bekijk ook: Bpost weigerde vrachtwagens van bedrijven omdat ze de pakjes niet meer verstuurd kregen
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM214
Een thuisbatterij, een zonneboiler of beter afwachten? Energie-experts vertellen hoe je toch nog zoveel mogelijk uit je zonnepanelen kan halen
-
Bpost zal pakjes in afhaalpunten na vijf dagen toch aan huis leveren
De pakjes waarvan bpost de ontvangers ze zelf laat oppikken in afhaalpunten, zullen na vijf werkdagen alsnog aan huis worden geleverd. Wie niet in staat is om zijn of haar levering op te halen, staat daardoor niet in de kou. Het postbedrijf neemt die maatregel na overleg met minister van Overheidsbedrijven Petra De Sutter (Groen). -
621
Grondwettelijk Hof: geen terugdraaiende teller voor eigenaars zonnepanelen, “morgen bekijken welke opties er nog zijn”
Het Grondwettelijk Hof heeft de Vlaamse regeling rond de terugdraaiende teller vernietigd, maar niet met terugwerkende kracht. De eigenaars van zonnepanelen in Vlaanderen mogen dus niet tot vijftien jaar gebruik maken van een terugdraaiende teller. Gebruikers mogen wel de voordelen behouden die ze tot op vandaag hebben genoten. “Op basis van de analyse van het vonnis trek ik morgen naar de ministerraad om met mijn collega’s van de Vlaamse regering te bespreken welke opties er nog zijn of niet meer zijn voor de getroffen gezinnen”, reageert Vlaams minister van Energie Zuhal Demir. Ze wijst erop dat een overheid betrouwbaar moet zijn naar de burgers toe. De Vlaamse regering en het Vlaamse parlement zetten in 2019 het licht op groen voor de regeling, hoewel er toen al een negatief advies over was. -
49 reacties
Tim Peeters
johny vanderlinden
Hans Verbiest
willy vandeput
JEAN-PIERRE MAHIEU