Greenpeace en automobielfederatie botsen over "gesjoemel" bij diesels: "Schrijnend gebrek aan technische kennis"
In een interview met Humo zegt Greenpeace dat er nog altijd gesjoemeld wordt met dieselwagens. De milieuorganisatie klaagt over een gebrek aan transparantie van het testsysteem, dubieuze banden tussen constructeurs en testlaboratoria en een haperend toezicht op het hele systeem. Automobielfederatie Febiac kan er niet om lachen en spreekt van "een schrijnend gebrek aan technische kennis".
Greenpeace-medewerker Joeri Thijs stelt onder meer dat de autobouwers aan "approval-shoppen" doen. "Een constructeur uit pakweg Duitsland kan bijvoorbeeld kiezen om één onderdeel in land A, een ander onderdeel of systeem in land B en een volledig automodel in land C te laten goedkeuren. Dat leidt natuurlijk tot concurrentie tussen de verschillende keuringsinstanties en labs. (...) Die onderlinge concurrentie is uiteraard niet gezond: labs die onafhankelijk en objectief zouden moeten testen, zijn sneller geneigd de lat wat lager te leggen om constructeurs te lokken."
"Geen enkel bedrijf kan alle onderdelen testen"
Joost Kaesemans van Febiac zegt dat die afzonderlijke testen onvermijdelijk zijn. "De deugdelijkheid van gordels kan nu eenmaal niet getest worden door hetzelfde bedrijf als dat dat de werking van de lichten controleert. De techniciteit is dermate hoog dat er nergens een bedrijf is dat alle aspecten van alle onderdelen beheerst."
De Greenpeace-medewerker zegt in het interview ook dat een andere milieuorganisatie, Transport & Environment, heeft achterhaald dat er in Vlaanderen een dieselwagen van Honda is goedgekeurd die niet voldoet aan de nieuwste emissienorm. "Hij stoot veel meer uit dan wat is toegelaten. Maar dat automodel heeft bij ons zonder probleem de goedkeuring gekregen." Kaesemans zegt van dat dossier niets af te weten en voegt eraan toe dat er helemaal geen instantie is in België die kan controleren op de euro 6-motoren.
"Diesel zal niet meteen verdwijnen"
Greenpeace adviseert consumenten tot slot om geen diesel meer te kopen, "al is het maar omdat alles erop wijst dat je zo'n wagen over vijf jaar tweedehands niet meer aan de straatstenen kwijtraakt". Volgens Febiac zal het zo'n vaart niet lopen. "Wij willen ook graag meer elektrische en hybride wagens, maar diesel zal in de eerste vijf à tien jaar niet verdwijnen. Hij heeft een punt dat de restwaarde onder druk staat, maar het is niet zo dat die wagens onverkoopbaar zullen zijn", zegt Kaesemans.
Humo brengt deze week het hele interview met Greenpeace: Twee jaar na dieselgate: nog altijd gesjoemel bij de vleet. 'De politiek laat de belangen van de auto-industrie voorgaan op de gezondheid van de burger'
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
KESSEL-LO
LUKOIL opent eerste aardgastankstation in Vlaams-Brabant
-
Binnenland
Slechts 2.713 elektrische wagens ingeschreven in 2017
Het voorbije jaar zijn er in België 2.713 elektrische wagens ingeschreven. Dat is minder dan een half procent van de totale autoverkoop, blijkt uit de meest recente cijfers van automobielfederatie Febiac. De markt groeit ook traag: in 2016 werden er 2.055 elektrische wagens ingeschreven. Hybride voertuigen kennen een veel grotere opmars, met zowat 24.000 inschrijvingen in 2017 of zowat twee derde meer dan het jaar voordien. En voor het eerst werden er in 2017 meer benzine- dan dieselwagens verkocht in ons land. -
Sparen
Autoleningen waren nog nooit zo goedkoop
Nooit eerder was het zo goedkoop om te lenen voor een auto. Het beste aanbod was vorig jaar te vinden bij Beobank, met een tarief van 0,89 procent. KBC en Belfius starten het nieuwe jaar met een nog lagere rente van 0,85 procent en waarschijnlijk volgen er de komende dagen nóg betere aanbiedingen. -
-
Brandstofprijzen
Vier (!) euro extra voor tankbeurt met diesel in het nieuwe jaar
-
Mijnenergie
Tijdens je vakantie thuis niets verbruiken, maar toch betalen: dit kan je eraan doen
Vertrek je binnenkort op vakantie en verbruik je geen energie? Dan lijkt een nulfactuur voor die periode het logische gevolg. Toch zal je in de praktijk ook stroom en aardgas betalen tegen de op dat moment geldende prijzen. Al valt daar wel iets aan te veranderen. Mijnenergie.be legt uit waarom je toch betaalt en hoe je daar een mouw aan past. -
Livios
Met de hogedrukreiniger erover en klaar? Dankzij deze tips maak je je terras kraaknet zonder het te beschadigen
Het zonnetje schijnt en de temperaturen stijgen: we trekken dus met z’n allen massaal naar buiten om te genieten van/op ons terras. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios maximaliseer je je genot en minimaliseer je mogelijke schade en, dus, kosten. -
Voor deze frauduleuze beleggingsvennootschappen moet je opletten
22 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMarc Bruyninckx
Emi Hergersberg
jurgen de noor
Anoniem
Christiaan Goethals