Energieleverancier Mega past procedure van voorschotten aan na klachten
Klanten van energieleverancier Mega zullen voortaan rechtstreeks in hun klantenruimte een voorgestelde verhoging van aanbetaling kunnen aanvaarden, wijzigen of weigeren zonder dat ze daarvoor telefonisch contact met Mega moeten opnemen. Mega engageerde zich daartoe na een gesprek met Test Aankoop, zo meldt die laatste.
De consumentenorganisatie nam contact op met Mega nadat het verschillende klachten had gekregen van consumenten die een factuur van de energieleverancier ontvingen met een hoger voorschot dan voorheen. In de My Mega-klantenzone was het tot nu toe wel mogelijk om dat voorschot met maximaal 30% te verminderen, maar voor een nog grotere vermindering diende telefonisch contact te worden opgenomen met de klantenservice. Die bleek echter in vele gevallen onbereikbaar en dus bleven de klanten zitten met een bedrag waarin ze zich niet konden vinden, zegt Test Aankoop.
“We hebben een zeer constructief gesprek gehad met Mega”, verklaart Simon November, woordvoerder van Test Aankoop. De gewijzigde procedure zou woensdag vanaf 18 uur van kracht moeten zijn. Blijkt dat niet het geval, dan vraagt de consumentenorganisatie aan de betrokkenen om met haar contact op te nemen. Test Aankoop dringt er daarnaast bij Mega op aan om daadwerkelijk telefonisch bereikbaar te blijven voor wie op deze manier contact met de energieleverancier wenst op te nemen.
De consumentenorganisatie benadrukt wel dat ze alle consumenten met een variabel contract aanraadt hun voorschotten te verhogen, maar het moet gaan om een vrije keuze. “Energieleveranciers moeten deze verhoging aanbieden en niet opleggen”, klinkt het.
Mega heeft zowat 600.000 contracten voor gas en elektriciteit, of ongeveer 300.000 klanten.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Consumenten kunnen aanzienlijk besparen op telecomuitgaven, zegt telecomwaakhond BIPT
Consumenten kunnen aanzienlijk besparen op uitgaven voor telecommunicatiediensten, onder meer door beter hun gewenste diensten af te bakenen en door regelmatig de op de markt beschikbare telecomaanbiedingen te vergelijken om de concurrentie volop te laten spelen. Dat blijkt uit een rapport van het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT). -
Het regenweer trotseren? Dat doe je zonder zorgen met deze 15 waterproof én trendy handtassen
Het weer in België is zo grillig dat een regenbui altijd om de hoek loert. Toch hoeft die onvoorspelbaarheid geen domper op de feestvreugde te zijn om jouw mooiste handtas uit de kast te halen. Al kan je natuurlijk ook op safe spelen met deze trendy waterproof handtassen én rugzakken. Beter die waterkringen voorkomen dan genezen, toch? -
Mijntelco
Bel jij ook niet meer met de vaste lijn? Waarom betaal je er dan nog voor?
Heb je nog een vast nummer? Dan ben je in België in de minderheid. De vaste lijn schrappen, kan best wat opleveren, terwijl je nauwelijks aan comfort of bereikbaarheid inboet. Mijntelco.be zet de feiten op een rij. -
-
Voor deze frauduleuze beleggingsvennootschappen moet je opletten
De Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) waarschuwt voor de activiteiten van de vennootschappen Allied Indices International, Alpas Trading, Shard Asset Management en Universal Asset Management. Zij mogen geen beleggingsdiensten aanbieden in België, klinkt het, en zijn bovendien mogelijk oplichters. -
PREMIUM
In het oog van de energiestorm: Mega. Wie zijn de oprichters achter deze Belgische energieprijsbreker?
In recordtijd een massa klanten als het goed gaat, gebrandmerkt als cowboy eens het misloopt. Energieprijsbreker Mega zit in de hoek waar de klappen vallen, met een niet-aflatende stroom aan klantenklachten over eenzijdig verhoogde voorschotfacturen en aangepaste contracten. Wie zijn de initiatiefnemers achter deze Belgische lagekostenleverancier, en hoe maakten ze Mega in amper vijf jaar tijd vanuit het niets tot een top 5-speler op onze energiemarkt? -
TV
“Ik hoef jouw f*cking excuses niet te horen”: trailer tweede seizoen ‘Hacked’ gelost
Goed nieuws voor de fans van de bekroonde jongerenreeks ‘Hacked’, want het tweede seizoen is in aantocht. In de eerste tien afleveringen maakte de kijker kennis met de drie hechte vrienden Nilou (Alicia Andries), Malick (Misha van der Werf) en Adanne (Helena Tengan), die gechanteerd en geteisterd werden door een genadeloze hacker. Maar nu is het tijd voor de andere kant van het verhaal. De fans komen eindelijk wat meer te weten over de hacker zélf. -
17
Energiesector krijgt laatste kans om wanpraktijken bij deur-aan-deurverkoop te bannen
Minister van Energie Tinne Van der Straeten kondigt een actieplan aan om de wanpraktijken van bepaalde energieleveranciers aan te pakken. De energiesector krijgt een laatste kans om de problemen met deur-aan-deurverkoop te bannen, anders dreigt een totaalverbod.
10 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerBertin Vermeulen
Marc Geerts
Joske Zeeuw
els de visch
Renaat jacobs