CREG beschuldigt energieleverancier Mega van praktijken die neigen naar "bewuste misleiding" consument
De federale energiewaakhond CREG waarschuwt consumenten voor praktijken die de Luikse energieleverancier Mega toepast. Het gaat om aanbiedingen die neigen naar “bewuste misleiding”, aldus de CREG. Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) noemt de praktijken “verwerpelijk” en overweegt een onderzoek. Het bedrijf ontkent consumenten om de tuin te leiden.
JV, KVLaatste update:24-12-21, 19:33Bron:belga
Concreet gaat het om ‘gaming’, waarbij Mega regelmatig switcht tussen indexeringen op maand- of kwartaalbasis met volgens de CREG maar één doel: goed scoren in de resultaten van bestaande prijsvergelijkers. In de praktijk is er echter geen garantie op een effectief voordelig contract. Dat maakt het voor de consument verwarrend en moeilijk om goede keuzes te maken.
De energieregulator geeft het voorbeeld van het variabel contract voor elektriciteit ‘Comfy’ dat Mega aanbiedt. In november hanteert Mega een indexering op maandbasis, terwijl het in december kiest voor een indexering op kwartaalbasis, met name die van het al bij al nog goedkope derde kwartaal. Daardoor komt het product in december op een zeer goede plaats in de resultaten van de prijsvergelijkers. Maar op moment van facturatie wordt gerekend op basis van het veel duurdere vierde kwartaal.
Dit neigt naar een bewuste misleiding van de consument.
Creg
De CREG is erg scherp voor de stroom- en gasleverancier. “Mega doet hiermee niets onwettigs, maar door dit op bijna maandelijkse basis toe te passen bij meerdere van haar variabele producten, scoren ze op een kunstmatige wijze goed in de prijsvergelijkers en kunnen we minstens spreken van een gebrek aan transparantie en neigt dit zelfs naar een bewuste misleiding van de consument”.
Mega is niet de enige stroom- of gasleverancier die dit doet, maar is er wel “zeer bedreven” in, merkt de CREG op. Voor de waakhond is de praktijk “een issue”, zeker gezien de volatiele prijsperiode die we meemaken. De CREG denkt nu na over mogelijke oplossingen, zoals een beperking van het aantal indexeringsparameters of aangepaste naamgeving van de productversies.
Volgens ‘Mijn energie-expert’ Kristof De Paepe zal de demarche van de CREG dan ook niet meteen consequenties hebben, noch voor Mega, noch voor de consument. “Als er niks onwettigs gebeurt, zoals de CREG zelf aangeeft, dan is het aan de regulator, die aan de knoppen zit, om er iets aan te doen en de regels eventueel aan te passen.”
Wanneer er gegoocheld wordt met parameters, louter en alleen om doelbewust beter uit te komen in prijsvergelijkers, is dat een verwerpelijke praktijk.
Eva De Bleeker, staatssecretaris voor Consumentenbescherming
Onderzoek
Mogelijk volgt opnieuw een onderzoek door de Economische Inspectie. Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker houdt immers “die mogelijkheid in beraad”. Ook De Bleeker is erg kritisch voor het bedrijf. Ze deelt de mening van de Creg dat de praktijken van een aantal energieleveranciers, waaronder Mega, neigen naar bewuste misleiding. Het mag niet de bedoeling zijn continu te wisselen tussen parameters. “Consumenten hebben nood aan stabiele criteria en een robuuste vergelijkingsbasis om de juiste keuze te maken voor een energieleverancier. Wanneer er echter gegoocheld wordt met parameters, is het op den duur appelen met peren vergelijken. Wanneer dat bovendien gebeurt louter en alleen om doelbewust beter uit te komen in prijsvergelijkers, is dat een verwerpelijke praktijk”, aldus de staatssecretaris.
Voorschotfacturen
Het is niet de eerste veeg uit de pan voor Mega. De leverancier kwam dit najaar al in opspraak wegens verhoogde voorschotfacturen. De Economische Inspectie opende daarop een onderzoek naar het bedrijf, voor de tweede keer in een jaar tijd. Het regende klachten, onder meer van klanten die plots een veelvoud van hun voorschot moesten betalen en hun vast contract plots zagen veranderen in een variabel. Na het eerste onderzoek van de Economische Inspectie moest Mega in april van dit jaar al een boete van 100.000 euro betalen voor het systematisch misleiden van klanten.
De Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas (CREG) is een onafhankelijke energiewaakhond met een dubbele taak. De CREG houdt toezicht op de transparantie en de mededinging op de elektriciteits- en aardgasmarkt, én waakt erover dat de markt het algemeen belang van de consument beoogt.
Mega ontkent
In een reactie toont Mega - dat zo’n 370.000 klanten telt - zich verwonderd over de publieke waarschuwing door de CREG. Het bedrijf zegt nog maar net door de regulator te zijn bevraagd. Hoe dan ook ontkent Mega de beschuldigingen. “Er is nooit van onze kant een gebrek aan transparantie”, klinkt het. “Op onze site waarschuwen we de consumenten herhaaldelijk dat bij een variabel tarief de geafficheerde prijs niet overeenkomt met de gefactureerde prijs”. Het bedrijf belooft die waarschuwing op korte termijn nog zichtbaarder te vermelden.