Bond Beter Leefmilieu reageert positief op voorstel van Magnette over salariswagens
Het voorstel van federaal informateur Paul Magnette (PS) om alle bedrijfswagens emissievrij te maken, is een cruciale bijdrage om de Belgische klimaatdoelen nog te halen. Dat zegt Bond Beter Leefmilieu. Volgens berekeningen kan die maatregel tot de helft van de luchtvervuiling en CO2-emissies van het Belgische wagenpark in 2030 reduceren.
De Tijd schrijft vandaag dat in de onderhandelaarsnota van Magnette een drastische hervorming van de bedrijfs- en salariswagens zit. In het luik duurzame ontwikkeling staat dat bedrijven op termijn enkel nog nulemissiewagens op een fiscaal interessante manier voor hun personeel kunnen leasen. Het gaat om auto's die geen CO2 uitstoten, omdat ze volledig elektrisch zijn of op waterstof rijden.
Volgens Bond Beter Leefmilieu staan de federale overheid en de gewesten op het punt een klimaatplan in te dienen dat het Europese opgelegde doel van -35 procent broeikasgasuitstoot voor 2030 niet haalt. "Bovendien zit Vlaanderen ook in de knoei met de bindende luchtkwaliteitsdoelen", reageert Mathias Bienstman, beleidscoördinator van de natuurorganisatie. "Door bedrijfswagens snel te elektrificeren, kunnen we die gaten helpen dichtrijden. Dat komt omdat bijna de helft van de nieuw verkochte wagens naar het bedrijfswagenpark gaat en dubbel zoveel kilometers aflegt.”
Een studie van Transport & Environment wijst uit dat bedrijfswagens tegen 2023 volledig elektrificeren, samen met een emissievrije nieuwverkoop van particuliere wagens van 66 procent in 2030, zorgt voor voor emissiereducties van wagens van -46,9 procent. Voor de totale transportsector bedraagt de daling 32 procent in 2030. "Dat is een significante bijdrage aan het 2030-doel van -35 procent voor de non-ETS-sectoren", aldus Bienstman.
Volgens Bond Beter Leefmilieu is 2023 een haalbare datum. "De marktontwikkeling toont dat er dan meer dan honderd elektrische modellen zullen zijn, waarvan de meeste in gebruik niet duurder zullen zijn dan wagens met een verbrandingsmotor", benadrukt Bienstman.
De milieuorganisatie vraagt het voorstel nog aan te vullen met het schrappen van de tankkaart voor privéverplaatsingen vanaf 2020 en een uitfasering van salariswagens tegen 2030.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Gedemotiveerd, veel verlof en altijd 9-to-5? Zes clichés over ambtenaren onder de loep genomen
-
16
PROMOJAGERS SUPERTIP. Kruidvat geeft tot 75 procent korting en deelt gratis producten uit: “Ik betaalde maar 6,22 euro. Er ging 93,86 euro af!”
De leden van Promojagers België - die de strafste koopjes met elkaar delen - reppen zich dezer dagen en masse naar kruideniersketen Kruidvat. Je krijgt er 75 procent korting op een hele reeks artikelen met een gele sticker en er zijn zelfs gratis pods van Dash te scoren. Dat doet de rekening aan de kassa bij sommigen drastisch omlaag gaan. -
PREMIUM
Deze mensen produceren zélf hun stroom: “Mijn windmolen kost 75.000 euro, maar in 8 jaar is die terugbetaald”
-
-
Magnette opent aanval op klassieke bedrijfswagen: enkel nog elektrische bedrijfsauto’s vanaf 2023
-
32
Binnenkort geen ‘kipstuckjes’ meer? Federale overheid werkt aan richtlijnen voor namen van vegetarische vleesvervangers
De Federale Overheidsdienst Economie werkt aan regels die producenten van vleesvervangers zou verbieden om namen als ‘kipstuckjes’, hamburger of ‘speckskes’ te gebruiken. Dat schrijft de krant ‘De Tijd’. Aan onze redactie wil woordvoerster Lien Meurisse van de FOD Economie enkel bevestigen dat er gewerkt wordt aan richtlijnen “over wat je kan schrijven bij vegetarische vleesvervangers”. -
Mijnenergie
Hoeveel meer betaal je vandaag voor een vast tarief dan vóór de energiecrisis?
In 2022 bereikten de energieprijzen een recordniveau. De consument kon toen een tijdlang enkel nog voor een variabel tarief opteren. Ondertussen bieden vier energieleveranciers opnieuw een vast tarief aan. Maar waar bevinden de prijzen hiervan zich ten opzichte van de - stabiele - energiemarkt die we voor de crisis kenden? En zijn er grote verschillen van leverancier tot leverancier? Mijnenergie.be overloopt de cijfers. -
PREMIUM
Zware misleiding bij Switch, getuigt gedupeerde: “Ze overladen je met informatie zodat je geen tijd hebt om na te denken”
12 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerRené Verhoeven
Lucien Mertens
danny janssens
Gino Denil
Fonske Beys