Bol.com verbiedt term 'Zwarte Piet’: “Iedereen moet zich welkom voelen bij ons”
Bol.com gaat de term 'Zwarte Piet' niet meer gebruiken in titels en productomschrijvingen. In plaats daarvan zal enkel het woord 'Piet' gebruikt worden. Ook de term ‘huidskleur’ om bijvoorbeeld panty’s aan te prijzen verdwijnt. Binnenkort moet ‘beige’ of een andere passende kleur gebruikt worden.
De nieuwe regelgeving gaat vanaf eind september in. Verkooppartners hebben tot dan de tijd om hun artikelen uit te verkopen of zelf uit het assortiment te halen. "Daarna zullen we het zelf actief weren van ons platform”, klinkt het.
Eerder verboden Facebook en Instagram ook al foto’s en filmpjes rond Zwarte Piet. “Vanuit de feedback die we recent kregen, hebben wij geconcludeerd dat ‘Zwarte Piet’ als kwetsend kan ervaren worden”, stelt de webwinkel nu. “Al jaren leggen wij de nadruk op Sinterklaas en cadeautjes in onze communicatie-uitingen, daarin speelt ‘Piet’ dus al geen rol meer. Vorig jaar namen we ook het besluit om productafbeeldingen te weren waarop volledig donker geschminkte mensen te zien zijn.”
Bekijk ook: Facebook en Instagram verbieden Zwarte Piet
“Noem het voortschrijdend inzicht”
Nu wordt dus nog een stapje verder gegaan. “Iedereen moet bij ons terechtkunnen en zich welkom voelen. Dat gaat niet samen met een assortiment dat aanzet tot discriminatie of haat en daardoor als kwetsend wordt ervaren. Noem het voortschrijdend inzicht, in navolging van de actualiteit in België en Nederland.”
Als er bij boeken, films of muziek een educatief of historisch belang mee gemoeid is, kan de term wel behouden blijven. “Maar dan komt er een label bij dat aangeeft dat de inhoud als controversieel beschouwd wordt”, klinkt het. Pietenkostuums zullen te koop aangeboden blijven worden, op voorwaarde dat ze geen stereotype karikatuur uitbeelden (denk bijvoorbeeld aan een zwarte pruik of grote gouden oorringen).
Op de beslissing is intussen een storm van kritiek losgebarsten. De webmaster van bol.com heeft alvast de handen vol om gevat uit de hoek te komen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
4
Britse pubs verkopen bijna 40 procent minder bier dan voor coronapandemie
De voorbije maanden is de situatie in de Britse pubs opnieuw bijna net zoals ze voor corona was, maar toch lijkt de pandemie een trendbreuk te betekenen voor de bierconsumptie. In 2021 gingen er 1,5 miljard pints (ruim een halve liter) minder over de toog dan in 2019, of een daling met 38 procent. Dat meldt de British Beer and Pub Association (BBPA). -
Livios
Een nieuwe keuken kost snel 15.000 euro: met deze 5 tips druk je de prijs
De keuken is vaak de eerste ruimte die je vernieuwt, nadat je een huis of appartement hebt gekocht. We willen deze ruimte meestal anders, beter, meer naar onze eigen smaak en behoefte inrichten. Maar het budget strooit meer dan eens roet in het eten: de gemiddelde prijs voor een volledig uitgeruste keuken ligt namelijk op zo’n 10.000 à 15.000 euro. Bouwsite Livios geeft vijf praktische tips om de prijs te drukken. -
Spaargids.be
Steeds meer groene beleggingsfondsen: maar hoe duurzaam zijn ze echt?
Hoe groen zijn groene beleggingsfondsen? Duurzame fondsen winnen aan fans, maar het is oppassen voor fondsen die zich meer maatschappelijk verantwoord voordoen dan ze zijn. Want bedrijven beseffen heel goed dat ze veel beter in de markt liggen als een label voor duurzaamheid de bedrijfsnaam of het logo flankeert. Waar moet je op letten wanneer je duurzaam wil beleggen? Spaargids.be legt het uit. -
-
HLN Shop
Belg drinkt gemiddeld 2,2 kopjes koffie per dag: welk van de vijf types koffiedrinker ben jij?
De Belg gemiddeld 2,2 kopjes koffie per dag En dat is helemaal niet ongezond. In lage dosissen zou cafeïne het risico op hart- en vaatziekten, Alzheimer en huidkanker verminderen. Met zijn allen aan de koffie dan maar! Je kan het veelzijdige goedje op talloze manieren serveren en ook de zetwijze heeft een grote invloed op de smaak. Hoe bereid jij je favoriete kopje? HLN Shop zocht voor ieder type koffieslurper een bijpassend koffiezetapparaat. -
Facebook en Instagram verbieden foto's en filmpjes Zwarte Piet
Foto's, tekeningen en filmpjes met Zwarte Piet zijn niet meer toegestaan op Facebook en Instagram. Als de platforms een melding krijgen, kunnen de afbeeldingen en video's worden verwijderd. Gebruikers die hier regelmatig mee de fout in gaan, kunnen uiteindelijk worden geblokkeerd. -
16
PROMOJAGERS SUPERTIP. Kruidvat geeft tot 75 procent korting en deelt gratis producten uit: “Ik betaalde maar 6,22 euro. Er ging 93,86 euro af!”
De leden van Promojagers België - die de strafste koopjes met elkaar delen - reppen zich dezer dagen en masse naar kruideniersketen Kruidvat. Je krijgt er 75 procent korting op een hele reeks artikelen met een gele sticker en er zijn zelfs gratis pods van Dash te scoren. Dat doet de rekening aan de kassa bij sommigen drastisch omlaag gaan. -
Producent van Knorr, Lipton en Dove waarschuwt dat boodschappen wellicht nog duurder zullen worden
De Britse multinationale onderneming Unilever - vooral bekend van voedings- en verzorgingsmerken als Knorr, Ben & Jerry’s, Unox en Dove - waarschuwt dat de productiekosten blijven oplopen. En dat zal de consument wellicht ook voelen. In 2021 verhoogde de multinational zijn verkoopprijzen al om zo de sterk gestegen grondstofkosten te compenseren.
96 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerBoris Rodznik
GINETTE MILLECAM
Joëlle Verstraete
Marc Van Opstal
Jurgen Vanheessen