Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld).
Volledig scherm
Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld). © BELGA

Boetes tot 200.000 euro voor bedrijven die aan greenwashing doen

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) wil bedrijven die hun producten onterecht als natuurlijk, milieuvriendelijk of duurzaam aanprijzen - ook wel greenwashing genoemd - strenger ­controleren en met fikse boetes bestraffen. Dat staat vandaag in Het Nieuwsblad en Gazet van Antwerpen.

  1. New York klaagt Shell, BP en ExxonMobil aan voor greenwashing

    New York klaagt Shell, BP en ExxonMobil aan voor greenwas­hing

    New York klaagt Shell aan wegens advertenties waarmee het olie- en gasconcern het inwoners van de Amerikaanse metropool zou hebben misleid. Doordat Shell zijn brandstoffen als “schoner” en “groener” aanprees, liet het bedrijf volgens het stadsbestuur na consumenten eerlijk te informeren over de vervuiling die zijn brandstoffen veroorzaakt. De stad sleept om dezelfde reden ook branchegenoten BP en ExxonMobil voor de rechter.
  2. ‘Ecologische’ denim is overal, maar hoe groen is het echt? “Jeans is pas duurzaam als het niet meer geproduceerd wordt”
    PREMIUM

    ‘Ecologi­sche’ denim is overal, maar hoe groen is het echt? “Jeans is pas duurzaam als het niet meer geprodu­ceerd wordt”

    Weekday, Samsøe Samsøe, Levi’s: de voorbije maanden komt het ene na het andere modemerk met ecologische denim op de proppen. Wel telkens op een andere manier. Weekday gaat voor recycleerbaar, Levi’s vervangt katoen door hennep en Samsøe Samsøe focust op minder waterverbruik. Het maakt van duurzame denim een complex dingetje. Begrijp jij als consument nog welke jeans het groenst kleurt? Journaliste Sarah Vandoorne en bedenker van HNST Jeans Tom Duhoux gidsen ons door de vervuilende denimindustrie en richting groenere aankopen. “In jeans komen alle ecologische uitdagingen voor de kledingsector samen.”

Geld