Volledig scherm
© Geert De Rycke

"Ambitie Vlaams laadpalenplan moet hoger"

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) trekt 30 miljoen euro uit om de volgende vijf jaar tot 30.000 extra laadpalen te installeren in Vlaanderen. Maar volgens sectororganisaties zoals de Confederatie Bouw, Techlink (federatie van installatiebedrijven) en AVERE (associatie voor e-mobiliteit) moet de ambitie hoger.

17 reacties

  • Johan Vroonen

    1 maand geleden
    Met massaal PV bijplaatsen en thuisbatterijen kom je al een heel eind De donkere wintermaanden kan je doorkomen met gascentrales op groene waterstof die in de zomer in lege gasvelden onder de Noordzee opgeslagen kan worden. De batterijen zullen in de komende jaren sterk blijven zakken in prijs. Als EV-rijder heb ik minder behoefte aan 20kW laadpalen op een parking; 99% vd tijd laad ik thuis op PV. Eerder superchargers (>150kW) naast de autosnelwegen en laders op het werk.
  • Alexa Grieken

    1 maand geleden
    En met welke energie willen jullie de piekmomenten opvangen? Met kernenergie zitten we in een strenge winter al in de problemen. Schaf eens al die subsidies af, is voor niets nodig als je het toch gaat verplichten. Je kan beter inzetten om moderne dieselwagens te promoten. Met de komende gascentrales gaan we die nodig hebben om onze lucht te zuiveren.
  • Cyriel Claessens

    2 maanden geleden
    Een electrische auto opladen aan een laadpaal is niet goedkoop en toch zijn er subsidies nodig.  Wie gaat hier weer met het geld lopen?  Eigenlijk zou de Vlaamse overheid geld moeten verdienen door grond in concessie te geven voor laadstations.
  • piet devlieger

    2 maanden geleden
    We zouden beter extra pechstroken voorzien tegen 2025. Die zullen vol staan met gestrande elektrische auto's met lege batterijen. En het is niet zo dat je zoals met een auto met verbrandingsmotor even wat brandstof in de tank kan gooien om weer verder te kunnen. Die elektrische auto's moeten stuk voor stuk getakeld worden. In plaats van 30.000 laadpalen moeten er 300.000 zijn tegen die tijd anders wordt het chaos.
  • bob jansens

    2 maanden geleden
    sorry, maar het bouwen van laadpalen is geen opdracht voor de overheid. De overheid heeft destijds niet geïnvesteerd in benzinestations, en toch zijn deze als paddenstoelen uit de grond geschoten. Als de privé geen geld wil investeren in laadpalen, dan is het omdat deze niet rendabel zijn; een product dat niet rendabel op de markt gezet kan worden heeft economisch geen reden van bestaan 
  1. Leslie (27) overlijdt aan corona twee weken na bevalling, vader blijft met verdriet en baby achter
    Play

    Leslie (27) overlijdt aan corona twee weken na bevalling, vader blijft met verdriet en baby achter

  2. Vertederend: panda's dollen in de sneeuw
    Play

    Vertede­rend: panda's dollen in de sneeuw

Geld