Droom je van een eigen webshop?
Antwerpse girlboss deelt haar tips & tricks in de ultieme gids
Webshops schieten de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond, maar hoe maak je eigenlijk van een beginnend online winkeltje met Belgische roots een internationaal succesverhaal? Enkele maanden geleden deelde girlboss Jessica De Block (24) van Antwerp Avenue nog haar ondernemersverhaal met NINA, nu deelt ze haar kennis over het opstarten en runnen van een succesvolle webshop in een e-book. Met 5 praktische tips helpt ze je alvast op weg.
1. Bepaal wie jouw klant is
De kans is klein dat jouw webshop in de beginjaren kan concurreren met de Bol.com's en Zalando's van deze wereld. Net daarom is het belangrijk om jouw klant door en door te kennen. Stel jezelf de vraag wie jouw klant is, waarnaar hij op zoek is en op welke manier hij surft. Evalueer jouw webshop vanuit dat perspectief en stuur bij waar nodig.
2. Ga op zoek naar datgene wat jouw merk uniek maakt
Aankoopbeslissingen zijn doorgaans emotionele beslissingen, waar we daarna maar al te graag een rationele uitleg aan geven. Door in te spelen op de emoties van jouw klant, vergroot je de kans dat die klant ook daadwerkelijk een aankoop doet. Ga op zoek naar een manier om je te onderscheiden van de grote massa en bedenk waarom een klant een aankoop bij jou wil doen. Misschien is het wel omwille van jouw verhaal of unieke branding. Heb je eenmaal jouw USP (unique selling proposition) gevonden? Pak er op alle mogelijke manieren mee uit!
3. Vergeet niet: online is genadeloos
Houd steeds in het achterhoofd dat een klant die online surft een heel korte aandachtspanne heeft. Online geldt (nog meer dan in een fysieke winkel) het nu of nooit-principe. Zorg ervoor dat een (potentiële) klant te allen tijde vindt waar die naar op zoek is, beantwoord ieder mogelijke vraag nog voor een klant ze kan bedenken, faciliteer de surfervaring en creëer content die jouw klant weet te boeien. Dat kan met straffe campagnebeelden en duidelijke productfoto's, maar ook een logische opbouw van jouw webshop of een leuke blogpost maken dat een klant niet meteen wegklikt.
4. Klant is koning...
Terugkerende klanten zijn de droom van iedere winkeluitbater. Jouw ultieme doel is dus van elke first time- klant een return-klant maken. Het mag dan misschien cliché klinken, maar een klant behandelen alsof die hare majesteit is, werpt op lange termijn alleen maar vruchten af. Een kortingscode van 10% in ruil voor het achterlaten van een e-mailadres is bij de eerste kennismaking alvast een mooie start. Gaat jouw klant ook effectief over tot een aankoop, lever dan meer dan verwacht. Haal alles uit de kast om van die aankoop een unieke ervaring te maken. Denk aan mooie verpakking met een handgeschreven kaartje, een kortingscode en stickers. Met een beetje geluk deelt die tevreden klant jouw product op sociale media en geniet jij van gratis reclame.
5. ... maar ook content is king.
Anno 2018 is het haast ondenkbaar om je als merk niet op de social mediakar te begeven. Het uitbouwen van een succesvolle webshop gaat dan ook vaak hand in hand met het managen van een zegevierend social mediakanaal. Instagram is voor bepaalde doelgroepen een cruciaal platform om aanwezig te zijn. Een goed uitgebouwd account zorgt er namelijk voor dat je top of mind blijft en geeft je de mogelijkheid om in interactie te gaan met zowel potentiële als huidige klanten.
Benieuwd naar meer tips? De Ultieme Webshopgids is hier verkrijgbaar voor € 47.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Irriteren jouw collega’s je? 8 lezers getuigen over hun ergernissen en expert geeft advies
-
HLN Shop
De robotstofzuiger poetst droog én nat: wat zijn de troeven en obstakels van zo'n toestel?
Sinds de robotstofzuiger onze huiskamers verovert, liggen die er consequent proper(der) bij. En het briljante is dat je er zelfs niet eens voor uit je luie zetel hoeft te komen. HLN Shop verzamelt alles wat je moet weten over dit handige huishoudgadget. -
#girlboss reeks
"Durven ondernemen als vrouw is één ding, maar jezelf durven zijn is pas écht feminisme"
Onze Girlboss reeks is terug van weggeweest na een zomerstop! Hoewel zelfstandige worden vaak een mannenzaak is (de verhouding is nog steeds zo'n 60-40), zijn er toch steeds meer vrouwen die een eigen bedrijf opstarten. Elke week spreken wij met een vrouw die de sprong aandurfde. Vandaag is Jessica De Block (24) van Antwerp Avenue aan het woord, die telefoonhoesjes tot ware techcandy omdoopt. -
-
TV
STREAMINGTIP. ‘Boston Strangler’: 13 vermoorde vrouwen en twee dappere journalistes
Dertien vermoorde vrouwen in de sixties, maar niemand die tussen alle gruweldaden een verband ziet. Tot reporters Jean Cole en Loretta McLaughlin zich op de zaak storten, en op het spoor komen van seriemoordenaar Albert DeSalvo. Het waargebeurde verhaal van de ‘Boston Strangler’ werd nu door Disney+ in en serie gegoten. -
#girlboss reeks
"Een koffiebar uitbaten klinkt evident, hip en trendy, maar er komt veel meer bij kijken dan mensen denken"
Hoewel zelfstandige worden vaak een mannenzaak is (de verhouding is nog steeds zo'n 60-40), zijn er toch steeds meer vrouwen die een eigen bedrijf opstarten. Elke week spreken wij met een vrouw die de sprong aandurfde. Vandaag is Charlotte Mondelaers (29) van Antwerpse koffiebar Charlie's aan het woord, die ondanks de concurrentie op iedere hoek van de straat een award voor beste koffiebar van Vlaanderen en Brussel 2017 in de wacht sleepte. -
Het grote carrièredossier: dit hebben we geleerd in 2022. “Met dit accent nemen ze je minder snel aan”
Met 2023 in zicht, blikken we terug op het afgelopen jaar. En het professionele landschap evolueerde flink wat: 2022 kende opvallend veel nieuwe trends en inzichten op vlak van carrière. Wij bundelden de 21 belangrijkste voor jullie: van de invloed van je dialect tot de nieuwe manieren om ontslag te nemen of iemand te ontslaan. -
Mijnenergie
Een draagbare thuisbatterij voor 1.650 euro: dit zijn de plus- en minpunten van zo'n systeem
Thuisbatterijen winnen sterk aan populariteit. Maar voor wie in een appartement woont, ligt de plaatsing ervan minder voor de hand. MyGrid meent daar met een draagbare thuisbatterij een antwoord op te bieden. Het stelt op Batibouw zijn mobiele batterij voor die je gewoon in het stopcontact oplaadt. Mijnenergie.be licht deze nieuwigheid toe.
6 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerpascal de groote
Christian Deckers
Christian Deckers
Raoul Hoylaerts
Thierry Vansweevelt