Joris, Valérie en Chris.
Volledig scherm
PREMIUM
Joris, Valérie en Chris. © Joris Casaer

Deze Vlamingen zijn creatief met hun carrière: “De reizen die ik wilde organiseren sloten bij geen enkele sector aan”

Hoeveel Belgen kunnen zeggen dat hun job ook hun passie is? Joris (50), Valérie (47) en Chris (52) gaven hun doorsnee (kantoor)job op om hun droomberoep na te jagen. Meer nog: ze creëerden dat droomberoep eigenhandig, zonder een voorbeeld te volgen. Van een wel erg uniek reisconcept tot een wel zeer creatieve job in de auto-industrie. “Ik post op sociale media, maar maak verder geen reclame. Wildenthousiaste klanten trekken mee aan de kar.”

  1. Steeds meer Belgen zijn ‘superpendelaars’, zoals Chloë (23) en Sofie (44): “Ik zie mezelf dit geen 10 jaar doen”

    Steeds meer Belgen zijn ‘superpen­de­laars’, zoals Chloë (23) en Sofie (44): “Ik zie mezelf dit geen 10 jaar doen”

    Eén op de vijf Belgische werknemers zijn zogenaamde ‘superpendelaar’: ze zijn langer dan twee uur per dag onderweg naar hun job. Dat is meteen een grote hap uit de vrije tijd, ervaren ook Chloë (23) en Sofie (44). Zij vertellen hoe het voelt om zulke lange afstanden te overbruggen. Mobiliteitsexpert prof. dr. Cathy Macharis geeft duiding. “Ik ben liever langer onderweg en gepassioneerd door mijn werk, dan dat ik dichter bij huis mijn ei niet kwijt kan.”
  2. Beter jobhoppen of 10 jaar bij hetzelfde bedrijf blijven? Arbeidsexpert reageert: “Zo blijf je interessant op de arbeidsmarkt”
    PREMIUM

    Beter jobhoppen of 10 jaar bij hetzelfde bedrijf blijven? Arbeidsex­pert reageert: “Zo blijf je interes­sant op de arbeids­markt”

    Sommige werknemers werken verschillende jaren of decennia bij hetzelfde bedrijf. Loyaal, kan je dat noemen. Toegewijd. Maar kan je ook té lang bij een bedrijf werken? Doe je als jobhopper meer interessante werkervaring op? En maak je als jobhopper vaker promotie, om zo op termijn meer te verdienen? Professor arbeidseconomie Stijn Baert legt uit wanneer het tijd is — en wanneer niet — om andere oorden op te zoeken. “Loyaliteit weegt nu minder door dan vroeger.”