Russische regering na explosie: “Krimbrug moet voor juli 2023 hersteld zijn”
De brug die Rusland verbindt met het geannexeerde Oekraïense schiereiland de Krim moet op uiterlijk 1 juli volgend jaar hersteld zijn. Dat staat in een document op de website van de Russische regering. De brug stortte afgelopen zaterdag deels in na een explosie, zoals te zien is in onderstaande video.
Volgens Rusland zit Oekraïne achter de ontploffing op de brug, waardoor ook drie mensen omkwamen. Oekraïne heeft de verantwoordelijkheid niet opgeëist. Na de ontploffing vuurde Rusland massaal raketaanvallen uit op het buurland.
De brug over de Straat van Kertsj is de enige landverbinding tussen Rusland en de Krim en is van levensbelang voor de bevoorrading van de Russische troepen in Oekraïne.
De Krim werd in 2014 door Rusland geannexeerd en een jaar later begon de bouw van de 19 kilometer lange Krimbrug. Poetin reed bij de grote opening in 2018 als eerste over de brug, die voor Rusland grote symbolische waarde heeft.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Dit is de trucker die de Krimbrug opblies volgens Rusland. Maar hij kreeg zijn orders wel uit Moskou
Er zijn intrigerende details bekend geraakt over de trucker die de Krimbrug zou hebben laten ontploffen. Die kreeg zijn opdracht vanuit Moskou en had er eigenlijk daags voordien moeten passeren, op de verjaardag van Vladimir Poetin. Of had hij er niets mee te maken en viel de brug ten prooi aan een mysterieus vaartuig? We lopen alle pistes af. -
Zal Kim Jong-un verwachte militaire parade bijwonen? Noord-Koreaanse leider is al meer dan een maand niet meer in het openbaar gezien
Waar zit Kim Jong-un? De Noord-Koreaanse dictator is al 35 dagen niet meer in het openbaar verschenen. Dat leidt opnieuw tot speculatie over zijn gezondheid. Vraag is nu of hij deze week de verwachte militaire parade in de hoofdstad Pyongyang zal bijwonen. -
UNICEF: “Duizenden kinderen lopen gevaar na aardbevingen”
Duizenden kinderen en gezinnen in Turkije en Syrië lopen gevaar na de aardbevingen van maandag en de tientallen naschokken die volgden, waarschuwt UNICEF. -
-
Neppe abortusklinieken targeten in VS vrouwen met laag inkomen op Google, consistent waarschuwingslabel van Google ontbreekt
Onderzoekers van het Tech Transparency Project hebben ontdekt dat vrouwen met een laag inkomen in de VS geregeld worden geleid naar neppe abortusklinieken op Google wanneer ze de zoekmachine gebruiken om hulp te zoeken. Dat komt door de vele advertenties van neppe klinieken die als zoekresultaten worden weergegeven. Google kwam nog niet met een consistent waarschuwingslabel voor zulke misleidende advertenties. -
Livios
De kans op overstromingen voor je nieuwe woning correct inschatten? Deze nieuwe G- en P-scores helpen je op weg
Wie vastgoed verkoopt of verhuurt, is verplicht om preciezere informatie te verstrekken over de overstromingsgevoeligheid van de woning. Die informatieplicht is er al tien jaar, maar werd in januari verstrengd. Het overstromingsrisico wordt voortaan opgesplitst in een G-score voor het gebouw en een P-score voor het perceel. Bouwsite Livios zocht uit wat er precies veranderd is. -
Jobat
Zoveel verdien je in marketing en communicatie: een overzicht van de lonen en de extralegale voorwaarden
Honderden vacatures in de marketing en communicatie wachten momenteel op talent ter invulling. Het aantal openstaande jobs in deze sector blijft ook stijgen. Jobat.be zocht uit naar wie er exact gezocht wordt en wat je als marketing- en communicatieprofessional mag verwachten aan het einde van de maand. -
“Spoorblunder van de eeuw”: Spanje spendeert 260 miljoen euro aan nieuwe treinen die te groot zijn om door tunnels te rijden
In Spanje is de commotie rond de aankoop van een dertigtal nieuwe treinen volledig ontspoord. Eerder raakte bekend dat het Spaanse ministerie van Transport in totaal 258 miljoen euro had geïnvesteerd in de bouw van nieuwe treinen die in de noordelijke regio’s Cantabrië en Asturië zouden worden ingezet. Nu blijkt er echter één probleem te zijn: de voertuigen zijn een stuk groter dan ‘normale’ treinen en geraken niet door de tunnels die ze op hun route tegenkomen.