EPA
Volledig scherm
© EPA

Renault bouwt in Noord-Frankrijk "grootste fabriek van elektrische wagens in Europa"

De Franse autobouwer Renault zal in het noorden van Frankrijk de "grootste fabriek van elektrische wagens in Europa" uitbouwen. Het gaat in feite om drie sites, waar tegen 2025 zo’n 400.000 elektrische auto's per jaar van de band zouden moeten rollen.

14 reacties

  • Geert Tamsyn

    2 weken geleden
    Integendeel, Paul Verspeelt, de rest van de constructeurs geeft de H2-auto op, en zelfs Toyota en Hyundai trekken nu de E-kaart. Toyota heeft in 10 jaar 1 H2-auto op de markt gebracht, maar lanceert nu in 4 jaar tijd 15 BEV-modellen! Colruyt produceert al 10 jaar waterstofgas, DATS heeft 2 H2-pompen ... De eerste H2-pomp in ons land werd in 2008 langs de E19 in Ruisbroek met veel feestgedruis geopend, maar is intussen al lang weer gesloten. H2 voor auto's is energetische en economische onzin.
  • PAUL VERSPEELT

    2 weken geleden
    @Johan Vronen: als u beweert , dat waterstof geen concurrentie zal zijn voor de batterijwagen , geloof ik toch dat u de bal misslaat. O.a. in Duitsland zijn er reeds +/- 100 tankstations , en zijn er tegen 2023, 400voorzien. Ook Frankrijk breidt voortdurend zijn waterstofnet uit. In eigen land breidt Dats 24 (Colruyt) zijn net uit. Toyota en Hyundai hebben al bedrijfszekere waterstofwagens. De rest van de constructeurs volgt.
  • Geert Tamsyn

    2 weken geleden
    René Verhoeven, denkt u dat de internationale auto-industrie daar rekening mee zal houden, mocht het al waar zijn?
  • René Verhoeven

    2 weken geleden
    Zoals we al een week weer hebben met overdag massa's zon, maar savonds als zon ondergaat hebben we windstille nachten, vanwaar moet de energie dan komen als we snachts willen opladen om overdag te kunnen gaan werken en te kunnen rijden? Overdag overspanning op het net met uitschakelen omvormers als gevolg, snachts gaan we naar onderspanning als ze allemaal beginnen thuis op te laden. Ons net is daar niet op voorzien en dat aanpassen kost jaren.
  • Johan Vroonen

    2 weken geleden
    Waterstofketen is omslachtig en veel te duur. Het is geen concurrentie voor de batterij. Waterstof produceren uit zonne-energie geeft veel rendementsverlies, opslag is duur, auto op waterstof is complex en heeft veel rendementsverlies en kostelijk qua onderhoud. Zeer frequent onderhoud en keuring is nodig omwille van veiligheid. Er is niets zo efficient als PV-energie rechtstreeks in een batterij duwen. We hebben oplossingen nodig die geen bijkomende CO2 meer in de atmosfeer duwen!
  1. Wit-Rusland laakt "verwoestende" sancties van Westen
    7

    Wit-Rus­land laakt "verwoes­ten­de" sancties van Westen

    Wit-Rusland heeft dinsdag de nieuwe "verwoestende" sancties op de korrel genomen die het Westen aangenomen heeft na de gedwongen landing van een Ryanair-toestel op de luchthaven van hoofdstad Minsk eind mei, enkel en alleen om criticus Roman Protasevitsj en zijn vriendin Sofia Sapega te kunnen oppakken. De sancties zijn bedoeld om het regime van Aleksandr Loekasjenko in het hart te raken. De medestanders van de president worden ook rechtstreeks geviseerd.