AP
Volledig scherm
© AP

Protest tegen koranverbrandingen draait uit op geweld in Zweden

Bij een protest in de Zweedse stad Örebro zijn zaterdag een tiental politieagenten en een betoger gewond geraakt. Dat meldt de Zweedse omroep SVT. Het protest brak uit nadat de autoriteiten het licht op groen hadden gezet voor een koranverbranding.

25 reacties

  • Ferdinand Drees

    7 maanden geleden
    Men vergeet één ding dat de teksten in de Koran, bijbel enz opgesteld zijn lang zeer lang geleden, toen het leven nog gans anders was, toen het normaal was dat iemand die anders dacht, vermoord werd, toen vrouwen braaf in hun hoekje moesten zitten en zich verbergen. Was dit een richtlijn van God, ik geloof het niet. Waarom leven sommigen dan nog in de vroege middeleeuwen? Niet omdat het moet van God maar omdat het in hun kraam past.
  • Jos Van De Plas

    7 maanden geleden
    @Sara Peeters, De aanslagen de laatste jaren in naam van Allah zijn geen dus verzen gebleven maar daden toegepast tegen ongelovigen en hun samenleving, geinspireerd en gemotiveerd uit de koran. Ik had van harte gehoopt dat ze zouden zijn nedergezonden, dan kunnen we aannemen dat we mogen uitgaan van een sprookje. Helaas, de huidige context bewijst iets anders.
  • Sara Peeters

    7 maanden geleden
    @ Jos Van Den Plas, Wel Verzen zijn er verzen te zien die zijn nedergezonden tijdens bepaalde veldslagen. Ahadith (gebeurtenissen destijds) leggen uit waarom deze verzen zijn geopenbaard en voor wie. Dus niet universeel toepasbaar ten alle tijden en voor iedereen. Dus er is geen enkele koranvers die betrekking heeft op deze context (dus hier en nu). Ook niet de Thora of de bijbel, ook daar staan verzen uit een ander tijdperk. Als dat zo is zoals je beweerd was je er niet meer.
  • Jos Van De Plas

    7 maanden geleden
    Een geloof respecteren dat in de Koran haarfijn uitlegd hoe je ongelovigen moet doden, en dat in het kort verleden al heeft bewezen, dag Jan. Vroeger hadden we hier de Kerk met hun theocratie die ondertussen de verlichting goed heeft verteerd. Laten we niet weer dezelfde fout maken en deze imperilalistische doctrine weren uit onze samenleving.
  • Sara Peeters

    7 maanden geleden
    Extremisten die provoceren door de Koran te verbranden toont weinig respect voor gelovigen. Als je de Koran verbrand waarom dan niet de Thora en de bijbel. Of is het enkel 1 geloofsgemeenschap waar ze het op gemunt hebben. Nu zullen zij niet maar de burgers de gevolgen dragen van hun provocatie. Nu gaan IS de andere extremen een reden hebben om aanslagen de plegen. Ik ga er alleszins niet van verschieten. Blijf weg uit Zweden en Zweedse toestanden.
  1. Hoofd Russische staatszender geeft plots toe dat Russen zich tot in hoogste kringen zorgen maken om oorlog te verliezen en berecht te worden voor oorlogsmisdaden
    Play

    Hoofd Russische staatszen­der geeft plots toe dat Russen zich tot in hoogste kringen zorgen maken om oorlog te verliezen en berecht te worden voor oorlogsmis­da­den

    Het hoofd van de Russische staatstelevisiezender RT heeft een opmerkelijke passage gemaakt tijdens de talkshow van Vladimir Solovyov op bevriende staatszender ‘Rusland-1'. Margarita Simonyan liet - met duidelijk misprijzen wel - verstaan dat een aantal van haar landgenoten, tot in de hoogste kringen toe, zich zorgen beginnen te maken dat Rusland de oorlog in Oekraïne wel eens zou kunnen verliezen en dat ze de rekening gepresenteerd zullen krijgen voor het Internationaal Strafhof in Den Haag.