Peiling: meer dan 6 op 10 Britten is teleurgesteld in brexit
Een jaar nadat het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie heeft verlaten, blijkt uit een opiniepeiling dat meer dan 60 procent van de Britse kiezers vindt dat brexit slecht of slechter is verlopen dan ze hadden verwacht. Per 1 januari gaan de volledige douanecontroles in op goederen die vanuit de EU naar het VK worden geëxporteerd.
Uit de enquête van onderzoeksbureau Opinium bleek ook dat 42 procent van de mensen die in 2016 vóór brexit stemden, ontevreden is over hoe brexit tot dusver is verlopen. 26 procent van de brexitstemmers zei dat het slechter is gegaan dan ze hadden verwacht, terwijl 16 procent van hen zei dat ze verwachten dat het slecht zou gaan en dat ze gelijk hadden gekregen.
Van de kiezers die wilden dat het VK binnen de EU zou blijven, zei maar liefst 86 procent dat brexit slecht of slechter was gegaan dan ze hadden verwacht. In totaal zei slechts 14 procent van deze kiezers dat de brexit beter was verlopen dan verwacht. Er werden in totaal zo’n 1.900 volwassenen ondervraagd.
‘Remainers’ zijn nog steeds grotendeels eensgezind dat de brexit slecht is, terwijl ‘Leavers’ wat meer verdeeld zijn.
Voorstanders brexit verdeeld
Adam Drummond van Opinium, zei dat de opvallendste bevinding was dat ‘Leavers’ (zij die voor brexit zijn, red.) nu meer twijfels hadden over de voordelen van de brexit dan vroeger.
“Als je tijdens het grootste deel van het brexitproces de vraag zou stellen ‘is Brexit goed of slecht?’ zouden alle Remainers (kiezers die tegen brexit waren, red.) ‘slecht’ zeggen en alle Leavers ‘goed’. Deze blokken hielden elkaar in evenwicht,” zei hij. Maar die situatie is nu anders. “In plaats van twee uniform tegengestelde blokken, is het Remain-blok nog steeds grotendeels eensgezind dat de brexit slecht is, terwijl het Leave-blok meer verdeeld is.”
Lege rekken en tekort aan vrachtwagenchauffeurs
Handelaren verwachten dat de aanstaande invoering van volledige douanecontroles voor hogere kosten en meer papierwerk zullen zorgen aan beide kanten van de grens. Dit zal volgens hen vooral een negatieve invloed hebben op de beschikbaarheid van geïmporteerde producten in het VK. Het afgelopen jaar kregen de Britten al meerdere malen te maken met tekorten van voedingsmiddelen in de supermarkten.
De voorbije maanden waren de gevolgen al overduidelijk te zien. Niet alleen waren er in de supermarkten lege rekken, ook tankstations zaten op het droge door een tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Voor het vertrek uit de EU kwamen die chauffeurs vaak uit Oost-Europa, nu is een einde gemaakt aan de bewegingsvrijheid van werknemers. Ook in andere beroepen uit de dienstensector in Groot-Brittannië is er een tekort aan arbeidskrachten.
Breuk met EU
Groot-Brittannië nam ongeveer een jaar geleden definitief afscheid van de Europese Unie en de douane-unie. Formeel werd de brexit reeds op 31 januari 2020 van kracht, maar nog tot het einde van vorig jaar gold een overgangsfase met zo goed als dezelfde regels als voordien. Enkele dagen voor de breuk werden Londen en Brussel het nog eens over een gemeenschappelijk handelspact.
In Noord-Ierland zorgde de brexit vrijwel meteen voor lege winkelrekken (21 januari 2020):
Noord-Ierland en visserij
Ondertussen blijven de Europese Commissie en Groot-Brittannië bikkelen over het Noord-Iers protocol: dat maakte deel uit van het brexitakkoord en bepaalt dat Noord-Ierland in feite deel blijft uitmaken van de Europese markt. Dat betekent wél controles op goederen die vanuit het Verenigd Koninkrijk in Noord-Ierland arriveren. “Onwerkbaar”, zegt de Britse regering, die het akkoord weigert toe te passen en aanpassingen eist.
Daarnaast verzieken ook perikelen over visvergunningen de Brits-Europese relatie. Vooral tussen Frankrijk en Groot-Brittannië blijft het water diep: Franse vissersboten hebben sinds de brexit veel te weinig vergunningen gekregen om in Britse wateren te blijven vissen, vindt Parijs.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
1
Aston Martin koning Boudewijn gaat onder de hamer: vraagprijs 4,4 miljoen euro
Een Aston Martin DB2 Vignale uit 1954 die ooit toebehoorde aan onze koning Boudewijn wordt te koop aangeboden in Groot-Brittannië. Je moet er wel diep voor in de buidel tasten. De vraagprijs op de gespecialiseerde zoekertjessite voor klassieke en exotische wagens Dyler is 4,4 miljoen euro. -
Eerste geval van apenpokken in Latijns-Amerika
De apenpokken zijn nu ook in Latijnse-Amerika opgedoken. Bij een man in Argentinië is het virus bevestigd, zo deelde het ministerie van Gezondheid van het Zuid-Amerikaanse land vrijdag mee. -
"Ik sta op het punt" en "ik wil je een geheimpje vertellen": 18-jarige Salvador Ramos voerde bizarre conversatie op sociale media voordat hij bloedbad aanrichtte
-
-
Peking en Moskou blokkeren in Veiligheidsraad sancties tegen Noord-Korea ondanks rakettesten Pyongyang
China en Rusland hebben donderdag in de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties hun veto uitgesproken tegen een resolutie van de Verenigde Staten. Die wilden nieuwe sancties opleggen aan Noord-Korea na vele testen van ballistische raketten. De dertien andere leden van de VN-Veiligheidsraad hadden wel voor de resolutie gestemd. -
HLN Shop
Je tuin omtoveren tot een wellness? Zo ga je te werk
Wil je 100% relaxen zonder eerst de ellende van vliegveld, uitvoerige incheckprocedure of lange autorit te moeten verduren? Tover je eigen tuin dan om tot een wellnesszone en scoor een instant vakantiegevoel bij het opengooien van je terrasdeur. HLN Shop lijst op wat je daarbij kan helpen. -
Livios
Grotere regenwaterputten in opmars: “Ga meteen voor een put van 10.000 liter”
De klimaatverandering is een realiteit. Zowel periodes van droogte als intense neerslag komen steeds vaker voor. Maart en april waren kurkdroge maanden, waardoor heel wat regenwaterputten in Vlaanderen vandaag leeg zijn. Nu al. Moeten we investeren in grotere regenwaterputten? Bouwsite Livios gaat het na. -
40
Rusland ziet spook van de schaarste opdoemen: "Komende maanden worden moeilijk voor bedrijven en burgers”
De zware economische sancties van het Westen na de Russische inval in Oekraïne beginnen te wegen op Rusland. Hoewel het Kremlin er alles aan doet om Russische bedrijven en fabrieken draaiende te houden en een terugkeer naar de grote schaarste van de Sovjetperiode te vermijden, is de economische tol nu al overal voelbaar.