Negen Europese landen bepleiten CO2-taks voor luchtvaart
België en acht andere Europese lidstaten hebben de nieuwe Europese Commissie van Ursula von der Leyen vandaag opgeroepen om de CO2-uitstoot door de luchtvaartsector beter te belasten.
Delen per e-mail
In een politieke verklaring, die werd gepresenteerd in de marge van een bijeenkomst van de Europese ministers van Financiën, wijzen de negen landen erop dat de luchtvaart aan de basis ligt van 2,5 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. Maar in vergelijking met andere transportmiddelen draagt de sector onvoldoende bij, vinden ze.
"De luchtvaartsector is vrijgesteld van accijnzen, de internationale vluchten zijn niet onderworpen aan btw, er is geen gecoördineerde belasting op vliegtickets en de economische instrumenten om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen zouden versterkt kunnen worden in de luchtvaartsector", stellen België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Zweden, Italië, Luxemburg, Denemarken en Bulgarije in de verklaring.
De negen landen willen dat de Commissie een Europese regeling uitwerkt die moet leiden tot een prijsstelling die de vervuilingskosten van de luchtvaart beter weerspiegelt. Hoe dat best zou gebeuren, bijvoorbeeld via een kerosinebelasting of een toeslag op de tickets, laten ze in het midden. Wel vragen ze de Commissie rekening te houden met bestaande nationale regelingen en de concurrentiepositie van de sector.
Frans Timmermans, de vicevoorzitter die het klimaatbeleid van de nieuwe Commissie vorm moet geven, beaamde dat de luchtvaart net als andere transportsectoren belast hoort te worden. De Nederlander zegde toe dat de Commissie de zaak meteen "aan boord neemt". De Commissie hoopt op 1 december aan de slag te kunnen gaan.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Slippers en brandyglas van Winston Churchill gaan onder de hamer
Goed nieuws voor de fans van Winston Churchill. Op dinsdag 9 maart gaan een paar slippers en een brandyglas van de voormalige Britse premier onder de hamer. Veilinghuis Bellmans schat de prijs van de pantoffels op zo'n 15.000 pond (17.400 euro). Het glas zou voor 10.000 pond (11.600 euro) van eigenaar veranderen. -
Livios
Koken op inductie: dit zijn de troeven (en de kostprijs)
Meer dan de helft van de verkochte kookplaten zijn inductievuren. Een gasvuur is dus voor velen niet langer de beste optie om te koken. Vanwaar die verschuiving? En wat zijn de grootste troeven van inductie? Bouwsite Livios maakt je wegwijs. -
PREMIUM
"Iedereen wil schone lucht, maar niemand wil inspanning leveren"
België wil tegen 2050 klimaatneutraal zijn en dat vereist drastische maatregelen. Eén daarvan is volgens Vlaams minister van Leefmilieu Schauvliege de invoering van een luchtvaarttaks. -
-
Jobs
Dit worden de uitdagingen voor de ICT-sector in de komende jaren
Vanuit ons kot werken, shoppen, les volgen en eten bestellen. ICT’ers wisten het voorbije coronajaar niet waar eerst gesprongen om al die zaken technisch mogelijk te maken. Maar wat als de pandemie straks voorbij is? Ziet de toekomst er dan nog rooskleurig uit voor de ICT-sector? Jobat.be vroeg het aan Patrick Slaets van technologiefederatie Agoria. -
HLN Drive
Kleine auto kopen? Dit zijn de beste wagens onder 20.000 euro
SUV’s mogen dan wel steeds populairder worden, qua rijplezier valt een lagere stadswagen zeker niet tegen. Praktisch zijn ze ook, want compact vanbuiten en vaak ruim vanbinnen. Dit zijn volgens HLN Drive de 7 beste stadswagens van het moment. -
In 2019 werd wereldwijd ruim 931 miljoen ton eten weggegooid: bijna vijfde van al het voedsel bestemd voor menselijke consumptie
Ongeveer 17 procent van al het voedsel bedoeld voor menselijke consumptie werd in 2019 weggegooid. Dat blijkt donderdag uit een nieuw rapport van de Verenigde Naties. -
2
Saudische prins wil metropool van de toekomst bouwen in woestijn, zonder straten of wagens en helemaal gerund door robots
Kroonprins Mohammed Bin Salman van Saudi-Arabië zet zijn plannen door om midden in de woestijn de metropool van de toekomst te bouwen. The Line zal zich uitstrekken over maar liefst 170 kilometer en ongeveer dezelfde oppervlakte hebben als België. Alles zal werken op groene energie, er zullen geen straten en wagens zijn en de stad zal gerund worden door robots.
12 reacties
anna vandenberg
Lucien Mertens
jean pierre brunson
danny janssens
Ricci Latte