Libanezen trekken naar stembus te midden van zwaarste economische crisis ooit
Vandaag trekken de Libanezen naar de stembus om een nieuw parlement te kiezen. Het zijn de eerste verkiezingen sinds de zware explosie in de haven van hoofdstad Beiroet in 2020, die geleid heeft tot grote betogingen en een - nog zwaardere - scepsis tegenover het politieke establishment. De Libanese bevolking gaat namelijk al jaren gebukt onder een zware economische crisis. Toch worden niet meteen grote politieke verschuivingen verwacht.
Bijna 4 miljoen Libanezen kregen een stembrief in de bus. Zij kiezen de 128 parlementsleden voor vier jaar. Bij de vorige verkiezingen van 2018 kwam 49 procent van de kiesgerechtigden opdagen. Het Libanese parlement bestaat voor de helft uit moslims, de helft uit christenen. Per kiesdistrict ligt ook vast hoeveel soennitische moslims, sjiitische moslims, druzen, maronieten... verkozen zullen worden. De sjiieten zijn vooral vertegenwoordigd door Amal en Hezbollah, die één blok vormen.
Libanon verkeert in de ergste economische crisis uit zijn geschiedenis. Intussen leeft drie vierde van alle inwoners onder de armoedegrens. Door een gebrek aan brandstof zitten vele gezinnen zonder stroom. Ook is er in het land een tekort aan levensbelangrijke medicijnen. Vele mensen trekken dan ook weg uit Libanon.
Mogelijke internationale geldschieters willen pas helpen als er verregaande en dringende hervormingen zijn doorgevoerd, vooral tegen de welig tierende corruptie. Sinds de ramp in de haven van Beiroet in augustus 2020, waarbij meer dan 200 mensen om het leven kwamen, heeft het land geen werkende regering meer. De politieke kampen in het land zijn erg verdeeld, wat het beleid steeds weer verlamt. Intussen hebben vele Libanezen het vertrouwen in de politieke elite volledig verloren.
Toch lijkt het erop dat de traditionele partijen opnieuw aan het langste eind zullen trekken. Volgens The Policy Initiative (TPI), een in Beiroet gevestigde denktank, vertegenwoordigen de oppositie en de onafhankelijke kandidaten 284 van de 718 verkiesbare personen. Dat is 124 meer dan in 2018, aldus TPI. Ze zijn verspreid over 48 verschillende kieslijsten in heel Libanon, ook in afgelegen regio's waar de huidige leiders zelden zijn uitgedaagd. Maar het grote probleem van die kandidaten is dat ze, in tegenstelling tot de traditionele partijen, te kampen hebben met een gebrek aan financiële middelen en een gebrek aan steun van de regionale politieke krachten.
De kieswet maakt het ook moeilijk voor onafhankelijke kandidaten om zetels te bemachtigen. Komt daarbij dat oppositie en onafhankelijke kandidaten zelden hun krachten bundelen.
Machtsvacuüm
Oud-premier Saad al-Hariri heeft eerder dit jaar aangekondigd dat hij zich terugtrekt uit de politiek. Na drie termijnen als premier laat hij een groot machtsvacuüm achter: zowel hij als zijn vader Rafik al-Hariri konden bijna drie decennia lang rekenen op de steun van de soennitische kiezers en bovendien riep hij zijn eigen Toekomstpartij op om niet mee te doen aan de verkiezingen. Velen vrezen dan ook dat Hezbollah zal profiteren van de verdeeldheid onder de soennieten.
Premier Najib Mikati stelt zich evenmin kandidaat, maar heeft wel een lijst geduwd in zijn geboortestad Tripoli, de tweede stad van het land.
Eigenlijk is de stembusgang al begonnen, want meer dan 130.000 Libanese expats die in 48 landen wonen, brachten hun stem al uit. Dat is drie keer meer dan bij de verkiezingen in 2018. Wat de opkomst in het buitenland betreft: met 77% lag die het hoogst bij de Libanezen in Aboe Dhabi, in Latijns-Amerika zag nog geen 10% van de aanwezige stemgerechtigde Libanezen het nut in van een stem.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
“Paus annuleert bezoek aan Libanon om gezondheidsredenen”
Paus Franciscus heeft zijn bezoek aan Libanon, dat oorspronkelijk gepland was voor juni, uitgesteld om gezondheidsredenen. Dat zegt de Libanese minister van Toerisme Walid Nassar. -
Jobat
De populairste elektrische bedrijfsauto’s op een rij: dit moet je weten over de kosten bij privé en professioneel gebruik
Het loon op een fiscaal aantrekkelijke manier spekken gebeurt met extralegale voordelen, zoals maaltijdcheques, een groepsverzekering of een hospitalisatieverzekering. In dat rijtje hoort uiteraard ook de bedrijfswagen thuis. Welke elektrische modellen krijgen daarbij de voorkeur? En hoe zit het precies met de kostenverdeling tussen werkgever en werknemer? Jobat.be biedt een overzicht. -
Libanon treft 20 ton ammoniumnitraat aan in opslagplaats in Bekavallei
De Libanese autoriteiten hebben 20 ton ammoniumnitraat in beslag genomen - dezelfde chemische stof die leidde tot de verwoestende ontploffing vorig jaar in de haven van Beiroet. De ontdekking gebeurde in het oosten van het land, waar de Hezbollah sterk staat, zo berichten Libanese media. -
-
Zeker twintig doden bij explosie tankwagen in Libanon terwijl schaarste aan brandstof heerst
Zeker 28 personen zijn omgekomen bij de explosie van een tankwagen in het district Akkar in het noorden van Libanon. Die nieuwe balans maakte een woordvoerder van het Libanese ministerie van Volksgezondheid zondag bekend . Volgens het Rode Kruis is er ook sprake van minstens 79 gewonden. -
UPDATE
Zeven doden en nog twee vermisten na gasexplosie in Sicilië: “Het lijkt Beiroet wel”
Als gevolg van een explosie door een gaslek zijn zaterdagavond op het Italiaanse eiland Sicilië verschillende gebouwen ingestort. Er zijn vier lichamen geborgen, waarmee het officiële dodental stijgt naar zeven. Twee mensen worden nog vermist. Twee vrouwen zijn levend onder het puin vandaan gehaald. -
TV
STREAMINGTIP. ‘Love is Blind S4’: de liefde moet (soms) naar de oogarts
De ware liefde vinden, zonder dat je weet met wie je te maken hebt. Het klinkt zo’n beetje als de gemiddelde Tinder-date, maar de makers van Netflixshow ‘Love is Blind’ - waarvan het vierde seizoen vandaag start - hebben er wel een kijkcijferkanon mee beet. -
Gevluchte oud-topman Nissan: “Ik wil een proces om mijn onschuld te bewijzen”
De voortvluchtige oud-topman van automakers Renault en Nissan, Carlos Ghosn, wil voor de rechter verschijnen om te bewijzen dat de aanklachten van fraude tegen hem ongegrond zijn en zo zijn naam te zuiveren. Dat zegt hij in een interview met de BBC, nadat vrijdag bekend werd dat de Franse autoriteiten een internationaal arrestatiebevel tegen Ghosn hebben uitgevaardigd.