Beeld ter illustratie. De Europese lidstaten willen strengere regels opleggen aan grote digitale bedrijven zoals Google, Amazon en Facebook.
Volledig scherm
Beeld ter illustratie. De Europese lidstaten willen strengere regels opleggen aan grote digitale bedrijven zoals Google, Amazon en Facebook. © AFP

Europese lidstaten willen strengere regels voor 'big tech'

De Europese lidstaten hebben zich donderdag achter het voorstel van de Commissie geschaard om een strenger, meer geactualiseerd regelgevend kader op te leggen aan grote digitale bedrijven als Google, Amazon en Facebook. Eerder deze week deed ook de bevoegde commissie van het Europees Parlement dat. Zo kunnen de finale onderhandelingen over de wet inzake digitale markten (Digital Markets Act, DMA) stilaan aangevat worden.

  1. ‘Big Tech’ spendeert jaarlijks 100 miljoen euro aan lobby bij EU

    ‘Big Tech’ spendeert jaarlijks 100 miljoen euro aan lobby bij EU

    De digitale industrie geeft jaarlijks bijna 100 miljoen euro uit aan lobbywerk bij de instellingen van de Europese Unie. Dat blijkt uit een nieuwe studie van de non-profitorganisaties Corporate Europe Observatory (CEO) en LobbyControl, die ijveren voor meer transparantie van de besluitvormingsprocessen. “Vanuit democratisch oogpunt zijn deze enorme budgetten verontrustend en ronduit ongezond”, zegt onderzoeker Margarida Silva.