Dé schrik van iedereen die ooit al een muziekinstrument meenam aan boord van een vliegtuig
Reizen, het verloopt niet altijd even vlekkeloos en dat is nog een understatement wanneer je de bagage van de Braziliaanse Myrna Herzog ziet. De vrouw kreeg net geen zenuwinzinking toen ze iets op de bagageband zag liggen dat leek op haar zeventiende-eeuwse viola da gamba.
De muzikaal directeur en dirigente bij het Duitse Phoenix Ensemble vloog met de Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia, die haar had beloofd het muziekinstrument met zorg het vliegtuig in- en uit te dragen. Is dat even anders uitgedraaid. "Alitalia haat muzikanten", schreeuwt Herzog in haar Facebookpost waaraan ze ook enkele foto's heeft gehangen. "Ze hadden me verzekerd dat iemand dit instrument met veel zorg aan boord zou dragen, in de hand. Ze is helemaal gevandaliseerd: het lijkt wel alsof er een auto overgereden is."
Ondertussen rijst de vraag of haar verhaal wel helemaal klopt. Want wie laat een zeventiende-eeuws instrument nu alleen achter in het laadruim van een vliegtuig? En waarom zou je geen verzekering afsluiten voor spullen die zo waardevol zijn? Dat zegt ook een celliste die op het bericht heeft gereageerd: "Waarom boek je in godsnaam geen extra stoel voor zoiets? Ik hou mijn instrument altijd dicht bij mij, laat het niet meer dan 50 centimeter achter of naast me staan. Dit is sowieso geen normale bagage, hier sluit je verzekeringen voor af, boek je extra stoelen voor." Zou Myrna hier wat extra centjes geroken hebben of is het inderdaad gewoon brute pech?
Zelf antwoordt ze dat ze geen extra zetel kon boeken omdat het vliegtuig volledig vol was, "daarom werd me vriendelijk beloofd dat er veel zorg voor zou gedragen worden". De vrouw heeft intussen klacht ingediend bij de luchtvaartmaatschappij, maar krijgt geen antwoord. Ze postte naar eigen zeggen ook foto's op de Facebookpagina, maar die werden tot tweemaal toe verwijderd. In een tweede post plaatste ze nog het document waarin van de schade melding wordt gemaakt.
Regels
Welke regels luchtvaartmaatschappijen hanteren voor het vervoeren van muziekinstrumenten, loopt uiteen. Bij budgetvlieger Easyjet bijvoorbeeld mogen muziekinstrumenten enkel als handbagage mee als die, met inbegrip van de koffer, niet groter zijn 30 x 120 x 38 centimeter. Violen, altviolen, piccolo’s, fluiten, klarinetten, bugels en trompetten vallen binnen die afmetingen. Wel kan een boordcommandant anders beslissen of kan het zijn dat er geen plaats meer is in de opbergvakken in de cabine. Grotere instrumenten (met uitzondering van cello’s) moeten bij Easyjet altijd worden ingecheckt op voorwaarde dat een extra kost wordt betaald en een extra stoel is geboekt. Ook bij Brussels Airlines en Ryanair gelden die regels.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Gedemotiveerd, veel verlof en altijd 9-to-5? Zes clichés over ambtenaren onder de loep genomen
-
Luchtvaartmaatschappij Qantas voert modernisering van uniformen door: mannen mogen make-up dragen, vrouwen hoeven geen hoge hakken meer te dragen
Qantas, de Australische luchtvaartmaatschappij, maakt een moderne stap: het cabinepersoneel mag vanaf nu platte schoenen dragen in plaats van hoge hakken - ongeacht hun geslacht. Bovendien mogen ze nu hun haar lang laten groeien en make-up dragen. Deze verandering is een reactie op langgekoesterde frustraties van het personeel, zo verklaart de luchtvaartmaatschappij. -
TV4
Alles wat je moet weten over de finale van hitreeks ‘Succession’: wie volgt Logan Roy op?
De langverwachte laatste aflevering van het finale seizoen van de Emmy-winnende dramareeks ‘Succession’ is vanaf maandag te zien op Streamz. Wie volgt Logan Roy op? Blijft de relatie tussen Shiv en Tom overeind? En wat gebeurt er met ‘cousin Greg’? We zetten alle belangrijke vragen nog even op een rijtje. -
-
Mijnenergie
Hoeveel meer betaal je vandaag voor een vast tarief dan vóór de energiecrisis?
-
Amerikanen: “Rusland gaat zelf fabriek voor Iraanse drones bouwen”
Iran belevert Rusland op dit eigenste moment van materiaal om zelf een dronefabriek te bouwen. Dat meldt de woordvoerder van de Amerikaanse nationale veiligheidsraad, John Kirby, vrijdag. Vanaf “begin volgend jaar” zou de productie in de eigen Russische fabriek kunnen starten, zo wijst informatie van de inlichtingendiensten uit. -
PREMIUM44
Het Oekraïense tegenoffensief is begonnen. Wie heeft de beste kaarten? Experts analyseren
Met het tegenoffensief is de oorlog in een nieuwe fase beland. Wat kunnen we verwachten? Defensiespecialisten Roger Housen en Mart de Kruif buigen zich over de strategieën van Oekraïne en Rusland en over de voor- en nadelen voor beide legers. “Dit gaat niet meer over gevechten waarmee je met kanonnen en raketten naar elkaar schiet vanop afstand, in deze fase heb je een nieuw soort confrontaties.” -
Alpinist sterft nadat hij wordt meegesleurd door kleine sneeuwverschuiving op Duitslands hoogste berg
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageeraaron lammens
Jos Den Beste
Eduard wynants
yves Strubbe
Anoniem