Het containerschip 'Ever Given' van scheepvaartmaatschappij Evergreen voor het aan de grond liep.
Volledig scherm
Het containerschip 'Ever Given' van scheepvaartmaatschappij Evergreen voor het aan de grond liep. © AP

Containerschip van dezelfde rederij als schip dat Suezkanaal dagenlang blokkeerde vastgelopen voor oostkust VS

Voor de Amerikaanse oostkust is een groot containerschip vastgelopen, bijna een jaar nadat een schip van dezelfde rederij, de ‘Evergreen’, zes dagen lang het Suezkanaal blokkeerde en zware hinder veroorzaakte voor de wereldwijde handel. Deze keer strandde de ‘Ever Forward’ in Chesapeake Bay nabij de kust van Baltimore.

  1. Doorvaart Suezkanaal wordt flink duurder

    Doorvaart Suezkanaal wordt flink duurder

    Een schip door het Suezkanaal sturen wordt vanaf begin volgend jaar duurder. De Suez Canal Authority (SCA) heeft aangekondigd de tarieven voor het gebruik van de Egyptische waterweg vanaf februari met 6 procent te verhogen. De verhoging komt op het moment dat het kanaal, geholpen door de coronapandemie, recordopbrengsten boekt. De stijgende kosten voor de doorgang zetten de toch al oplopende kosten voor transport van goederen verder onder druk. De hogere rekening zal uiteindelijk ook door de consument betaald moeten worden.
  2. Antwerpse haven zet recordjaar neer, havenbestuur is bezorgd over 2022: “Verstoorde aanvoer van schepen en nijpend tekort aan dokwerkers”
    PREMIUM
    Antwerpen

    Antwerpse haven zet recordjaar neer, havenbe­stuur is bezorgd over 2022: “Verstoorde aanvoer van schepen en nijpend tekort aan dokwerkers”

    Eerst het goede nieuws: met net geen 240 miljoen ton goederen heeft de Antwerpse haven in 2021 het vorige record uit 2019 nipt naar de archieven verwezen. Maar 2022 wordt volgens Antwerps haventopman Jacques Vandermeiren een enorme uitdaging. “Er zijn te weinig havenarbeiders om de pieken in de onregelmatige trafiek op te vangen. Bovendien kijk ik ongerust naar de situatie in China, waar virusuitbraken tot vertragingen leiden in de havens.”