“Britten leggen nog een veerboot van P&O aan de ketting”
De Britse autoriteiten hebben opnieuw een veerboot van P&O Ferries aan de ketting gelegd, zo meldt de Britse nieuwszender Sky News. Het gaat om de Pride of Kent, een veerboot die normaal gesproken tussen Dover en Calais vaart.
Dat gebeurde na controles of het schip wel veilig kon gaan varen met een nieuwe crew. De precieze redenen waarom het schip aan de ketting wordt gelegd, kon de Britse kustwacht nog niet direct geven.
P&O ontsloeg eerder deze maand 800 zeevarende personeelsleden. Die werden vervangen door goedkoper personeel uit Oost-Europa en Azië. Voor de Britse autoriteiten was dat de reden om alle onder de Engelse vlag varende schepen van P&O Ferries aan een veiligheidscontrole te onderwerpen. Eind vorige week werd ook al een veerboot in Noord-Ierland aan de kade gehouden.
Het massaontslag bij P&O leidde tot veel weerstand in de Britse politiek. P&O-topman Peter Hebblethwaite erkende later bij de sanering regels te hebben geschonden door vakbonden niet in te lichten over het ontslag.
Maar gesprekken met de bonden zouden volgens hem alleen maar een schijnvertoning zijn geweest, omdat het ontslag de enige mogelijkheid was om een faillissement te voorkomen. Afgelopen jaar zou P&O 100 miljoen pond verlies hebben geleden.
LEES OOK:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
800 naakte ontslagen bij P&O Ferries: “Eén van de meest beschamende acties in Britse maritieme geschiedenis”
In Groot-Brittannië heerst grote opschudding over de beslissing van het bedrijf P&O Ferries om 800 werkkrachten op staande voet te ontslaan. De werknemers vernamen het nieuws via een filmpje op Zoom. De vakbond reageert furieus, ook vandaag worden acties verwacht in de havens van Dover, Liverpool en Hull. -
Livios
Minder btw, maar ook minder premies: wat verandert er de komende maanden allemaal voor (ver)bouwers?
In tijden van dure bouwmaterialen en hoge energieprijzen zijn premies mooi meegenomen voor wie gaat bouwen of renoveren. Al durft daar wel geregeld iets aan te veranderen. En dat is ook dit jaar niet anders. Bouwsite Livios zet alvast vier veranderingen op een rij vanaf deze maand. -
Independer
100.000 Belgen rijden rond zonder autoverzekering: dit riskeren ze
Het zijn best wel choquerende cijfers: in ons land rijden er volgens schattingen tienduizenden voertuigen zonder autoverzekering rond. Welke risico’s loop je in dat geval? En wat moet jij, zelf verzekerd zoals het moet, doen als de tegenpartij bij een ongeval niet verzekerd is? Independer.be legt het je uit. -
-
HLN Shop
De robotstofzuiger poetst droog én nat: wat zijn de troeven en obstakels van zo'n toestel?
Sinds de robotstofzuiger onze huiskamers verovert, liggen die er consequent proper(der) bij. En het briljante is dat je er zelfs niet eens voor uit je luie zetel hoeft te komen. HLN Shop verzamelt alles wat je moet weten over dit handige huishoudgadget. -
Britse regering wil dat rederij P&O ontslagen personeelsleden opnieuw aanwerft
De Britse regering heeft aan rederij P&O Ferries per brief gevraagd om de ontslagen personeelsleden weer in dienst te nemen. Volgens de Britse minister van Transport, Grant Shapps, krijgt de directie “een laatste kans” om het vertrouwen weer te herstellen. -
Ruim 1 op de 5 trans kinderen en jongeren in VS is recht op genderbevestigende zorg al kwijt, Iowa nu ook ‘rode staat’
Meer dan 20 procent van de transgender kinderen en tieners in de VS hebben geen recht meer op genderbevestigende zorg na een reeks nieuwe wetten in verschillende Amerikaanse staten die dokters verbieden genderdysforie van minderjarigen te behandelen. Dat liet de Human Rights Campaign, een Amerikaanse organisatie die opkomt voor LGBTQ+-rechten, weten in een nieuw verslag. Ook Iowa volgt nu de trend van de ‘rode staten’ nadat gisteren een nieuw wetsvoorstel ondertekend werd. -
P&O Ferries moet massaontslag uitleggen aan Britse overheid
De Britse veerbootexploitant P&O Ferries moet het afgelopen donderdag aangekondigde massaontslag gaan uitleggen bij de Britse regering. De minister van Transport en de staatssecretaris voor het Bedrijfsleven zijn ontstemd dat 800 mensen op staande voet zijn ontslagen en willen dat het bedrijf uitlegt waarom het ontslag niet breder is aangekondigd bij de overheid. De rederij zou ook een rechtszaak aan haar broek kunnen krijgen vanwege het collectieve ontslag.