Getty Images/iStockphoto
Volledig scherm
© Getty Images/iStockphoto

Britse universiteit draagt professoren op om geen spelfouten meer te corrigeren want dat is “elitair”

Het verbeteren van onjuiste spelling, interpunctie en grammatica zou als “elitair” kunnen worden beschouwd, zo stipuleert de universiteit van Hull in Noord-Engeland. Aan docenten wordt gevraagd om voortaan spelfouten en grammaticale blunders over het hoofd te zien als onderdeel van een ‘inclusief beoordelingsbeleid’ dat erop gericht is om de leerplannen te ‘dekoloniseren’. Dat meldt The Telegraph.

15 reacties

  • Raf Janssen

    1 jaar geleden
    Spelfouten zeggen niets over je kwaliteiten voor de opleiding of de toekomstige job. Mensen met dyslexie weten bijzonder goed wat ik bedoel. Je reikt ze beter de technische tools aan waarmee ze hun schrijfvaardigheid kunnen verhogen.
  • Jan Voet

    1 jaar geleden
    De volgende stap ikv een inclusief beoordelingsbeleid is om diploma's gewoonweg toe te kennen zonder enige vorm van beoordeling.
  • M Veo

    1 jaar geleden
    Als je niet eens goed de spelling kunt leren zul je ook niet verder komen met andere vakken voor een diploma. Het is gewoon luiheid en disrespect voor de taal. Wat de geschiedenis van de taal betreft : deze werd mondeling doorgegeven bij gebrek aan boeken/leesvaardigheid en de grote afstanden, daarom die verschillende germaanse, romaanse en andere talen. Dat is nu geen punt meer.
  • Michel Philippe

    1 jaar geleden
    Ik vind dat de behoorlijke teksten zeldzaam worden. Soms zijn ze totaal onverstaanbaar. Om niet te spreken van de vele afkortingen en woorden in een andere taal. Het is een uiting van gebrek aan respect ten aanzien van de lezer.
  • Mieke Boone

    1 jaar geleden
    Het is toch fijn als je een tekst van een artistiek persoon of een ingenieur vlot kan lezen. Taalachterstand vroeg genoeg aanpakken zou al heel wat kunnen verhelpen. Ik liep 30 jaar geleden stage in een middelbare school in London en toen mochten we ook in een tekst maximaal 3 spellingsfouten aanduiden om de leerling niet te ontmoedigen... Spelling en grammatica mochten we niet onderwijzen wegens te saai,die onderdelen van de taal 'leerden' de leerlingen door te lezen in de klas...