Pakjes worden voor verzending gesorteerd in een distributiecentrum van Bol.com
Volledig scherm
Pakjes worden voor verzending gesorteerd in een distributiecentrum van Bol.com © ANP

Bol.com was strafbaar door kindernaziboek te verkopen, toch geen vervolging

Het Nederlands parket heeft besloten webwinkel Bol.com niet te vervolgen voor het verkopen van een kinderboek met antisemitische inhoud. Het ging om het boek Der Giftpilz van nazileider Julius Streicher. Volgens het Openbaar Ministerie (OM) was het strafbaar dat Bol.com het boek te koop heeft aangeboden, maar is het boek na een melding en aangifte snel uit de handel gehaald.

  1. René (87) bestookt met telefoontjes van boze bol.com-klanten: “‘Ik wil mijn geld terug’, kreeg ik maandenlang te horen”
    PREMIUM

    René (87) bestookt met telefoon­tjes van boze bol.com-klan­ten: “‘Ik wil mijn geld terug’, kreeg ik maanden­lang te horen”

    Drie maanden lang durfde René Janssens (87) amper zijn gsm te beantwoorden. Want de kans was groot dat het wéér een boze telefoon was van een onbekende. Google had immers per ongeluk zijn nummer gelinkt aan de pagina van bol.com in Antwerpen. “Klanten klaagden over een geleverd product of eisten hun geld terug”, zucht de man vermoeid. Van die ongewenste stroom aan telefoontjes werd hij vandaag verlost, maar hoe gemakkelijk kan dit gebeuren?
  2. Griekse premier verontschuldigt zich voor chaos na hevige sneeuwval

    Griekse premier veront­schul­digt zich voor chaos na hevige sneeuwval

    De Griekse premier Kyriakos Mitsostakis heeft zich woensdag bij de bevolking verontschuldigd voor de chaos door de sneeuw in het land. “Er waren fouten en tekortkomingen die moeten worden rechtgezet”, aldus de premier woensdag op de televisie. De Griekse overheid ligt onder vuur vanwege grote problemen die zijn ontstaan door zware sneeuwval. Hulpdiensten moesten deze week duizenden mensen evacueren omdat zij in hun auto waren gestrand op een ondergesneeuwde snelweg bij Athene. In de media wordt gesproken over een ‘fiasco’.
  1. Expert is niet verbaasd over wantoestanden bij PostNL: “Uw pakje gratis aan huis geleverd: eigenlijk zou dat niet mogen”
    PREMIUM

    Expert is niet verbaasd over wantoestan­den bij PostNL: “Uw pakje gratis aan huis geleverd: eigenlijk zou dat niet mogen”

    Al jaren heerst er een enorm probleem op de e-commercemarkt, waarbij de prijs van de pakjes die u en ik online bestellen, alsmaar blijft dalen. Multinationals zoals bijvoorbeeld bol.com en Zalando proberen de bestelling steeds ‘gratis’ te leveren, waardoor de rest van de keten ook de prijzen moet drukken. Onderaannemers en koeriers van onder meer PostNL zijn daarvan de dupe. Zij worden uitgebuit, en frauderen vervolgens op hun beurt. “Zowel de multinationals, de pakkettenverdelers als de consument moeten in eigen boezem kijken”, zegt transporteconoom Roel Gevaers.