Een Airbus A320.
Volledig scherm
Een Airbus A320. © AFP

Airbus, Siemens en Rolls Royce willen tegen 2020 elektrisch vliegtuig klaar hebben

BuitenlandAirbus, Siemens en Rolls Royce slaan de handen in elkaar om een hybride-elektrische vliegtuigmotor te ontwikkelen. Een testvliegtuig zou tegen 2020 klaar moeten zijn, zo melden de bedrijven vandaag.

8 reacties

  • Eddy Michiels

    3 jaar geleden
    De gasturbine/generator combinatie kan mits grondige aanpassing iets meer vermogen genereren dan een turbojet alleen. Maar in een vliegtuig komt daar een aanzienlijk meergewicht bij van motor en generator, en dus onzin. Maar weten die politici veel ...
  • Ferdinand Engelbeen

    4 jaar geleden
    Als er géén "plug in" batterijen meehelpen om te vliegen is dat vliegtuig net zo min "elektrisch" als de dieselelektrische locomotieven die hier rondrijden. De dieselmotor levert stroom via een generator aan alle elektromotoren op de wielen. Voordeel: geen ingewikkelde mechanische overbrenging naar de (vele) wielen onder de locomotief. Het voordeel voor vliegtuigen is mij niet echt duidelijk en terug naar een schroefvliegtuig?
  • linda thinks

    4 jaar geleden
    werner dat zal die gasturbine wel doen , ze zullen ook wel de energie van die turbine gebruiken om vooruit te komen
  • Gerry Cle

    4 jaar geleden
    Het zal tijd worden dat de luchtvaart ook toetreedt tot de 21e eeuw.
  • Werner Van der Kelen

    4 jaar geleden
    Dat zou ik wel eens willen zien, en dan moet het ook nog kunnen vliegen, op een hoogte van 10 kilometer waar er temperaturen zijn van minus 60 graden Celsius zul je je waarschijnlijk moeten verwarmen met thermo-ondergoed speciale kledij en wat beven.