“Uber is illegaal”
Volgens de Brusselse rechtbank van koophandel zijn transportplatformen zoals Uber illegaal in Brussel. De rechter bepaalde dat enkel chauffeurs die over een taxilicentie beschikken, en dus ook een lichtbak bovenop de wagen hebben, effectief taxiritten in de hoofdstad mogen uitvoeren.
De dwangsommen bedragen 10.000 euro per partij en vastgestelde inbreuk. Ze kunnen oplopen tot een plafond van 1 miljoen euro. Tegelijkertijd blijkt uit het vonnis van de Brusselse rechtbank van Koophandel dat er nog enige onduidelijkheid is of Uber X een taxidienst of een limodienst is. Het vonnis van de stakingsrechter bevestigt een eerdere beslissing die in september 2015 uitgesproken werd en waarbij UberPop verboden werd als taxidienst. Dat verbod kwam er omdat de chauffeurs niet over een taxilicentie en dus een lichtbak op het dak beschikten. De rechter bepaalt nu dat eender welke dienst die betaalde ritten aanbiedt, hieronder valt. “Het bevel tot staking is aldus geenszins beperkt tot een welbepaalde dienst. Het bevel kan in tegendeel van toepassing zijn op eender welke dienst van Uber, van zodra het een taxidienst betreft.”
Geen stopzetting activiteiten
Uber is bijgevolg niet van plan zijn activiteiten stop te zetten. “Dit vonnis heeft geen onmiddellijke impact op onze bedrijfsactiviteiten”, klinkt het, “de rechter heeft geen definitief oordeel geveld. Dat moet gedaan worden door een andere rechtbank.” Ook de advocaat van Uber, Etienne Kairis ziet geen reden om te stoppen. “Vandaag is er geen stakingsbevel en dus moeten en zullen ze niet stoppen voor zover ik weet.” Uber zegt verder wel ‘ontgoocheld’ te zijn dat het vonnis geen duidelijker onderscheid maakt tussen de diensten van uberX en die van het al stopgezette uberPOP.Taxiplan
Taxiplan
In de nasleep van het vonnis klinken uit de politieke wereld alsmaar meer stemmen voor een duidelijk ‘Taxiplan’. De liberale Brusselse volksvertegenwoordigers Els Ampe (Open Vld) en Vincent De Wolf (MR) betreuren dat er nog steeds geen duidelijk wettelijk en juridisch kader is voor de applicatie en transportdienst Uber. “Het is erg schadelijk voor Brussel dat het deze test niet heeft doorstaan en dat het als hoofdstad geen voortrekkersrol kan spelen op het vlak van Smart City”, stelt De Wolf, “misschien zullen velen op de rechter schieten, maar het feit is dat de taxiwetgeving in Brussel niet futureproof is.
Nood aan actie
Er is actie nodig die het gepruts in de marge rechtzet”, vindt Brussels Open Vld-fractieleider Els Ampe. Haar collega en MR-fractieleider Vincent De Wolf staat Ampe bij en wijst op “het onvermogen van de Brusselse regering” om een wettelijk kader te voorzien voor de numerieke actoren. “Het is erg schadelijk voor Brussel dat het deze test niet heeft doorstaan en dat het als hoofdstad geen voortrekkersrol kan spelen op het vlak van Smart City”, stelt De Wolf. Voor de liberalen is het duidelijk dat een nieuw taxiplan komaf moet maken met de lacunes in de taxiwetgeving en de onzekerheid voor bedrijven als Uber. “De stappen die in het taxiplan gezet zijn wegen onvoldoende. Moderne applicaties zoals Uber lopen tegen de muur van het Brusselse verleden aan”, aldus Ampe.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Activisten blokkeren landbouwforum: “Wij blokkeren hun pogingen om te lobbyen”
Zowat zestig activisten van het collectief ‘Geen toekomst voor de agro-industrie’ hebben dinsdag de ingang geblokkeerd van het Forum voor de Toekomst van de Landbouw (FFA) in Brussel. Ze verwijten de organisatoren aan “greenwashing” te doen.Brussel -
-
Nieuw circulatieplan Vijfhoek zorgt voor sneller openbaar vervoer
Na de implementatie van het nieuwe circulatieplan, rijden de bussen en trams stipter door de Brusselse binnenstad en Schaarbeek. Dat blijkt uit cijfers van de MIVB. Vooral tijdens de spitsuren zouden reizigers vlotter op hun bestemming geraken.Brussel -
-
Halle plant dit jaar nog 55 bijkomende publieke laadpunten
Hoewel Europa nog wat zit te kibbelen, ziet het ernaar uit dat er in 2035 een verbod komt op verbrandingsmotors bij nieuwe wagens. Het ziet er dus naar uit dat we met zijn allen vroeg of laat elektrisch zullen gaan rijden. Vlaanderen heeft het doel om tegen 2025 vijfduizend laadpalen op het openbare domein te plaatsen. Hoe zit het in Halle?Halle -
Appartementsbrand aan Tentoonstellingslaan in Jette: 2 mensen licht bevangen door de rook
Vanmiddag is de Brusselse brandweer uitgerukt naar een appartementsgebouw aan de Tentoonstellingslaan in Jette. In een flat op de 6de verdieping van een gebouw van 12 verdiepingen was er brand uitgebroken.Brussel -
Klaar voor de lente? Dit zijn de 3 grootste tassentrends voor dit seizoen
De lente is in het land. Tijd om je wintergarderobe in te ruilen voor een zonnigere kleerkast. Een nieuwe handtas fleurt je outfit instant op. Benieuwd naar de tassentrends dit seizoen? Die beloven veel goeds. Van handtassen zo fluffy als een kussen tot héél veel glitters: dit zijn de drie opvallendste lententrends. -
Mijntelco
Niet langer gebonden aan de (mindere) modem van je operator: kiezen we binnenkort zelf ons ideale apparaat?
Als het van het BIPT afhangt, kunnen we straks kiezen welke modem we nemen wanneer we een nieuw internetabonnement afsluiten. De Belgische telecomregulator kondigde daar eind vorig jaar een ontwerpbesluit voor aan. Het zou betekenen dat je als klant niet langer verplicht bent om de modem van je internetprovider te gebruiken, maar je eigen apparaat kan aansluiten op het netwerk. Mijntelco.be zoekt uit of dat een goede verandering zou zijn.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer